Dimarts, 29 d'abril de 2025
És notícia

BCN vol començar les obres de la connexió del tramvia per la Diagonal l’estiu del 2025

Avatar photo
La primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha vinculat el projecte amb els pressupostos municipals i de la Generalitat, i ha dit que ‘si no s’aproven no es connectarà el tramvia’
Tramvia
Render de la futura connexió del tram.

Avui l’Ajuntament de Barcelona ha presentat el projecte d’urbanització per fer front a la segona fase de connexió del tramvia, que unirà Verdaguer amb Francesc Macià. Tal com va anticipar la setmana passada al plenari de juliol l’alcalde, Jaume Collboni, avui la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha presentat els detalls de tot el pla. Segons ha explicat Bonet, la intenció del consistori és iniciar les obres a l’estiu del 2025 i durarien aproximadament 40 mesos. En tot cas, per tirar endavant la segona fase, serà necessari el consens entre les forces municipals per aprovar els pressupostos de l’any vinent. “Sense pressupostos no hi haurà tramvia”, ha dit Laia Bonet. En total, la inversió que es contempla és de 114 M d’euros, dels quals l’Ajuntament assumeix més de la meitat.

La connexió total del tramvia podria començar a ser una realitat a partir de l’any vinent. La presentació del projecte s’emmarca també en el pacte que ahir Comuns i PSC van fer en el marc d’una eventual investidura de Salvador Illa. Per aquest motiu, la primera tinenta d’alcaldia ha instat a tots els grups municipals a ‘construir consensos’. Especialment, s’ha dirigit a BComú, i ha apel·lat a la ‘seva responsabilitat per votar a favor dels comptes del 2025’. “Esperem que els grups que han reclamat el tramvia siguin coherents”.  

A banda de l’entesa a l’Ajuntament de Barcelona, caldrà anar més enllà perquè les obres es puguin executar. Tota la instal·lació i la infraestructura tramviària anirà a càrrec de l’Autoritat de Transports Metropolitans (ATM). Per aquest motiu, els consensos també s’hauran de produir a la Generalitat de Catalunya, ja que serà necessari aprovar els seus comptes perquè tot estigui ben lligat.

‘Projecte ambiciós’

Segons ha explicat Bonet durant la roda de premsa, aquesta segona fase de connexió del tramvia suposa un ‘projecte ambiciós‘, ja que a banda de significar un pas endavant amb la connexió tramviària, suposarà també més espai per als vianants, més verd i espai ciclable. En total, segons les xifres que han facilitat avui des del govern municipal, el nou tram serà de 2,8 km, i significarà una ampliació de 16.000 m² de l’espai de vianants, 18.900 m² d’àrees verdes i 8700 metres d’espai ciclable.

Els pressupostos municipals seran necessaris per poder aprovar el projecte i començar a licitar les obres d’urbanització i la instal·lació d’un col·lector d’aigua. Segons Bonet, la seva implantació serà una infraestructura clau per poder engolir totes les aigües que provenen de la zona Nord de BCN. Anirà des de Girona fins a Francesc Macià, i sense aquest col·lector no es podria connectar el tramvia.

Tres fases

La reurbanització suposa una inversió d’uns 55 milions d’euros i comprèn tres trams amb actuacions diferenciades. En primer lloc, des de Passeig de Gràcia fins a Passeig de Sant Joan. En aquest recorregut, es donarà continuïtat al tram que ja s’ha executat a la fase 1, amb voreres més amples, un tronc central amb la plataforma tramviària i un carril bici bidireccional, acompanyat de dos carrils de trànsit per sentit als laterals.

En segon lloc, de Passeig de Gràcia a Francesc Macià, es respectarà la reforma de 2015. Es mantindran intactes les voreres actuals i només s’actuarà en el tronc central perquè la secció doni continuïtat al tram anterior, amb el tramvia i la bici al centre i el trànsit als laterals.

I, finalment, de Francesc Macià a l’Avinguda Sarrià. A Francesc Macià es renovaran les voreres de la plaça i el carril bici donarà la volta a la rotonda. I per connectar aquesta nova configuració de carrils amb l’existent de la Diagonal, des de l’avinguda Sarrià i a l’alçada del carrer Fra Luis de Granada es preveu implantar un pas de vehicles que redirigirà el trànsit privat en sentit entrada des del tronc central cap al lateral costat mar.

Tram

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Catalunya registra la temperatura mitjana més alta dels tres últims dies de juliol en els darrers 20 anys

Notícia següent

Atenció amb el canvi radical de temps que arriba a Catalunya aquest divendres

Notícies relacionades