La regidoria de seguretat Ciutadana i Convivència de Reus, en col·laboració amb l’associació Prevenció d’Accidents de Trànsit, organitza els dies 15 i 16 de setembre, coincidint amb la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible, una acció informativa i de sensibilització per tal de conscienciar les persones usuàries de patinets i bicicletes, amb l’objectiu de millorar la convivència a la ciutat i evitar accidents.
La campanya “Regalant vida” consisteix a lliurar braçalets reflectants a usuaris de vehicles de mobilitat personal i bicicletes perquè siguin més visibles, ajudant a reduir el risc en els seus desplaçaments. El braçalet té un codi QR que porta directament a la web de l’entitat amb consells per anar segurs en patinet i bicicleta.
La iniciativa es portarà a terme:
- Divendres 15, entre les 18:00 i les 20:00 h, a la plaça de la Puríssima Sang.
- Dissabte 16, de 12:00 a 14:00 h, a la plaça de Prim cantonada amb carrer de Monterols.
Normes i consells
La campanya enllaça amb els consells per a usuaris de patinets i bicicletes següents:
- No pots portar acompanyant. Els VMP o Vehicles de Mobilitat Personal estan calculats per a portar a una sola persona, perdent estabilitat i seguretat, a causa de la dispersió del centre de gravetat que genera la massa de 2 o més persones. En cas de bicicletes, solo es permet portar un passatger de fins a 7 anys, en seient addicional homologat, i sempre que el conductor sigui major d’edat.
- No pots circular per voreres ni zones per als vianants. Els vianants són els usuaris més vulnerables i hem de promoure i respectar la seva seguretat. Les voreres i zones per als vianants estan destinades a la mobilitat dels vianants. Si has de moure’t per voreres o zones per als vianants, baixa del patí o de la bicicleta.
- No pots utilitzar ni auriculars ni mòbil. Escoltar música o parlar pel mòbil duplica la probabilitat de cometre errors greus en la conducció, ja que genera distracció. Conduir no és un joc, hem d’estar atents a la circulació i als altres vehicles per a poder reaccionar davant possibles imprevistos que poden posar-nos en perill.
- És recomanable que portis casc. El casc ens protegeix en cas d’impacte, i és que segons dades de la DGT, redueix el 50% de les lesions al cap i entre el 30-90% la possibilitat de lesions mortals. Tingues en compte que per als menors de 16 anys és obligatori l’ús de casc reglamentari en conduir bicicletes.
- No pots superar la taxa de 0,25 mg/l de sang d’alcoholèmia. L’alcohol redueix els temps de resposta i reacció. Es triga més a frenar i a analitzar què està passant, és a dir a comprendre correctament les distàncies o velocitat, entre moltes altres conseqüències. I és que amb “només” 0,2 mg/L d’alcohol en sang la probabilitat de patir un sinistre és 30 vegades més elevada que en el supòsit de no haver consumit ni una gota.
- Has d’obeir els senyals i normes de trànsit. Els senyals i normes de trànsit existeixen per a assegurar una bona convivència entre els diferents usuaris i reduir els perills de la conducció. És important obeir-les també quan es condueix un VMP i bicicleta, perquè és dels vehicles més vulnerables
- No pots anar per travessies, vies interurbanes, autopistes, autovies que transcorren dins del poblat i tampoc per túnels urbans. En aquestes vies la resta de vehicles (motos, cotxes, furgonetes o camions) circulen a gran velocitat, generant un alt risc de col·lisió en ser més difícil que els altres vehicles ens percebin.
- En els encreuaments comprova que pots passar i assegura’t que t’han vist. A vegades tenim la falsa percepció que ens veuen, però és important assegurar-nos-en per a evitar riscos i realitzar els girs amb seguretat. Tingues en compte que els girs indeguts són una de les causes de sinistre viari més comunes entre el col·lectiu de VMP o ciclistes.
- No pots superar els 25 km/h. En el cas dels VMP, el límit de 25 km/h existeix per a protegir tan conductors de VMP com a vianants, perquè la possibilitat de sobreviure a una col·lisió a 50 km/h és d’un 50%, però de ser a 30 km/h, la probabilitat de convertir-se en un accident mortal es redueix fins al 10%. A més l’estructura d’un Vehicle de Mobilitat Personal no està pensada per a superar aquesta velocitat i no és segura a velocitats superiors. Per ciclistes, recomanem no excedir els 25 km/h.
- No consumeixis drogues. Els efectes que cada droga té sobre la capacitat per a conduir són diferents i depenen de la manera en què la droga actua en el cervell. Per exemple, la marihuana pot disminuir la coordinació, el temps de reacció i la capacitat per a avaluar temps i distància, mentre que la cocaïna o metamfetamina poden fer conduir de manera agressiva o imprudent. Totes aquestes deficiències poden causar accidents de trànsit.
- A la nit porta la llum encesa i elements reflectors. En enfosquir el dia, és més difícil que els altres conductors ens vegin i puguin reaccionar a temps, per això hem de fer-nos visibles en tot moment.
- Abans de realitzar una maniobra has de senyalitzar-la. Senyalitzar les maniobres serveix perquè els altres vehicles puguin conèixer els nostres moviments abans de realitzar-los i preveure els seus moviments respectivament. És una manera simple de reduir els xocs i sinistres i per això és tan important indicar amb antelació el que farem.