El festival, dedicat al cinema amb imatges d’arxiu, ha anunciat el palmarès d’aquesta 19a edició aquest passat dissabte al vespre en una gala de cloenda al Teatre Bartrina, en un acte obert al públic com a celebració de la cultura i el cinema. Aquesta edició, dedicada a les memòries selectives, la força de l’amor i la redempció al dolor tant individual com col·lectiu, ha proposat 20 pel·lícules, 10 de les quals estrenes a Catalunya, i ha reunit a 1.500 espectadors en quatre dies. A més, totes les sessions han estat gratuïtes, amb l’objectiu de democratitzar l’accés a l’audiovisual, reivindicant-lo com eina de pensament crític.
Echo of You és una pel·lícula tendra i honesta en la què persones de 80, 90 i 100 anys parlen amb franquesa i eloqüència sobre l’amor, la soledat, el dol, la vida i la mort, tot fent un retrat poètic i tendre d’una generació danesa. El film es va poder veure per primera vegada a Espanya en el Festival Internacional de Cinema Documental DocsBarcelona després de la seva estrena mundial al Festival Internacional de Cinema Documental d’Amsterdam (IDFA). El jurat de la Secció Oficial, format per Glòria Salvadó, Mario Pons i Valentí Via, va decidir premiar per unanimitat el film “per la seva gran qualitat de producció on destaquem la diversitat de perspectives sobre un tema tan delicat com és la mort de les parelles”.
In Memoriam Biel, Pepi Fandango, Diari de la meva sextorsió i Le Mans 55 conformen un palmarès molt repartit
El Premi MemoriReus, que distingeix el millor film de la Secció MemoriReus, amb la que el festival reivindica el seu compromís amb el territori i que enguany ha acollit tres produccions del Camp de Tarragona dedicades a figures il·lustres de la zona, l’ha guanyat In Memoriam Biel, de Santi Suárez. Es tracta d’un film protagonitzat per Pere Arquillué que descobreix la vida i obra de l’escriptor i lingüista reusenc Gabriel Ferrater (1922- 1972).
Els espectadors han reconegut amb el Premi del Públic la pel·lícula Pepi Fandango, de Lucija Stojević, en la que un supervivent de l’Holocaust viatja al sud d’Espanya per escriure el seu propi fandango en record dels nens gitanos que cantaven flamenc al camp de concentració de Rivesaltes.
Els estudiants que han assistit al MemoriJove –sessions matinals amb debats posteriors dedicades al públic adolescent i que pretenen generar un espai de reflexió sobre temes d’actualitat— han votat Diari de la meva sextorsió, de Patricia Franquesa, que s’ha endut el Premi MemoriJove. Aquesta valenta pel·lícula aborda l’extrema vulnerabilitat del món digital a partir del testimoni de la directora, que comparteix el ciberxantatge que va partir arran del robatori del seu ordinador.
El Premi Cinema·Rescat, que rep el millor treball de documentació i recerca en nom de l’associació Cinema·Rescat. L’ha guanyat Le Mans 55, d’Emmanuel Reyé, on el director investiga la cursa de cotxes que ha provocat més morts en el món de l’esport, un esdeveniment que va afectar la seva família i que va commocionar tot Europa.
Finalment, el Premi ADAE, que atorgat per l’Associació de Documentalistes Audiovisuals d’Espanya al millor ús d’imatges d’arxiu, l’ha recollit Tomás Ocaña Urwitz per la docuserie (P)ícaro: El pequeño Nicolás, centrada en la història de Francisco Nicolás Gómez Iglesias, més conegut com Pequeño Nicolás, detingut i acusat de diversos delictes, com violació de secrets oficials.
Els germans Ignasi i Joan Barjau, Premi Memorimage d’Honor 2024
El festival ha reconegut amb el Premi Memorimage d’Honor als germans Ignasi i Joan Barjau per la gran tasca de recuperació de l’arxiu fílmic produït pel seu oncle, Joan Capdevila Nogués (1921-2012). El jurat del guardó, format per Montse Bailac, Joaquim Nolla i Coia Escoda, ha destacat “la gran sensibilitat amb què han recopilat i remasteritzat les seves obres, posades a disposició ciutadana a través de la creació d’una acurada pàgina web”. També han remarcat “el seu esforç en la difusió de l’obra cinematogràfica en festivals, així com facilitar imatges per produccions audiovisuals i projeccions populars de forma altruista; tot evidenciant l’interès per difondre la tradició i la cultura catalana”.
Amb tot, el Memorimage ha abaixat el teló amb Fortuny, el documental biogràfic sobre el pintor reusenc Marià Fortuny (1838-1874), dirigit per Jordi Vall, Rafel Saludes i Jordi Llaberia, amb el que es commemoren els 150 anys de la mort d’aquest referent de la pintura romàntica i orientalista, seguit de l’actuació musical del cantautor Joan Rovira. El festival va obrir amb l’estrena mundial d’Anita. La miliciana tenia nom, de Toni Monné, Arnau Gonzàlez i Vilalta i Plàcid Garcia-Planas, un film sobre una de les imatges més icòniques de la lluita anarquista, amb actuació musical d’Almudena Rubio i Marcel Bagés.
La plataforma Memorimage Online permetrà visionar, fins al 17 de novembre, dues
pel·lícules que han format part del MemoriReus d’enguany: Dolors, de Marta Arjona i Maite Blasco, que rescata de l’oblit a Dolors Vives Rodon, una de les dones pioneres a pilotar una aeronau a Espanya, i Josep Maria Cañellas. L’ombra del fotògraf, de Carles Esporrín i Luz López, sobre Josep Maria Cañellas, pioner de la fotografia instantània.