L’Ajuntament de Reus i l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la Universitat Rovira i Virgili donen el tret de sortida a la segona edició del taller internacional de reflexió sobre àrees estratègiques per a la transformació de la ciutat. Enguany, les sessions de l’EAR RAW’23 (Reus Architecture & Urban Design International Workshop) es desenvoluparan sota el títol “The linked city” a través de tres eixos d’incidència en la ciutat contemporània: accessibilitat, salut i coneixement.
El workshop posarà sobre la taula qüestions com la transició ecològica o un entorn accessible partint com a referència del model urbanístic de la ciutat de Reus i, especialment, al voltant de l’eix de Reus nord-sud, entre l’Institut Pere Mata i l’Hospital Sant Joan i amb el lema “d’hospital a hospital, d’estació a estació”.
A més, el Reus Architecture & Urban Design International Workshop comptarà amb la participació d’alumnes i professors de les dues institucions organitzadores, així com de les universitats de Gènova, Zúrich, Barlet School de Londres i Brussel·les, consolidant el format que, aquest matí de dilluns, han inaugurat l’alcaldessa de Reus, Sandra Guaita i el rector de la Universitat Rovira i Virgili, Josep Pallarès.
En aquesta primera trobada, abans del començament del cicle, també han intervingut la regidora de l’àrea d’Urbanisme, Marina Berasategui, el regidor de Salut i Esports, Enrique Martín, el degà de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura, Roger Miralles, i el director de l’EAR RAW’23, Arturo Frediani.
L’alcaldessa reusenca ha reivindicat el paper de la ciència, el coneixement i la innovació pel futur de la ciutat i ha afirmat que “el Workshop aporten coneixement, resultats basats en la ciència i solucions en un nou model de ciutat que hem de tenir per donar resposta a l’emergència climàtica“. D’aquesta manera, la Universitat es posa al centre de les decisions i la definició arquitectònica i urbanística del territori.
Amb la voluntat que la iniciativa de l’EAR RAW pugui continuar en una tercera edició, Sandra Guaita ha agraït que s’està treballant amb resultats molt positius i que la col·laboració amb la URV i les diverses facultats permet “un retorn i constant diàleg que és molt important per la ciutat”.
“La seva utilitat és en dos vessants: la branca del coneixement pròpiament i després la transferència que se’n fa a la ciutat; per això, aquesta segona edició focalitza en característiques més específiques”, ha explicat. De fet, Guaita ha exemplificat que els eixos del Workshop es tradueixen “en projectes municipals diversos com el pla de mobilitat sostenible, la zona de baixes emissions o el pla d’acció municipal, en què s’estan treballant línies adreçades a una ciutat sostenible, saludable i accessible”.
“La docència és la primera missió de l’Ajuntament, però va molt més enllà amb la recerca i la transferència de coneixement”, ha coincidit el rector de la Universitat Rovira i Virgili, Josep Pallarès. Especialment, amb la interacció i aportacions dels 24 alumnes participants, que “el coneixement que es genera al nostre territori s’amplia en formar part d’una xarxa d’estudiants d’universitats capdavanteres internacionalment“.
A més, Pallarès ha evidenciat que el Workshop permet als futurs arquitectes desenvolupar eines i recursos que els permetran aplica, en el seu dia a dia, nous conceptes -i sota la visió de diferents països- en qüestions d’una ciutat concreta com és Reus.
“La primera edició comptava amb tres eixos: transformació per la mobilitat sostenible, l’emergència habitacional i la transformació verda de la ciutat”, ha recordat la regidora d’Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Reus, Marina Berasategui. En aquesta segona edició, “l’aproximació és la ciutat connectada, que tracta de xarxes, infraestructures i serveis, i, per tant, analitza les estructures verdes, saludables i de coneixement de la ciutat”, ha afegit.
Alhora, la regidora ha exposat que per la “col·laboració amb els equips tècnics dels Serveis Territorials de l’Ajuntament, el coneixement es transfereix directament i, la col·laboració del Col·legi Oficial d’Arquitectes de Catalunya de la demarcació de Tarragona permet la cessió de documentació i fons bibliogràfics” per tal que els alumnes puguin treballar en el taller.
La conjunció de l’administració, la universitat i la professió es posen al servei del Reus Architecture & Urban Design International Workshop 2023. “La innovació i el coneixement són claus necessàries i indestriables de la gestió moderna i actualitzada que necessiten les nostres ciutats per adaptar-se als reptes globals“, ha conclòs Berasategui qui també ha destacat que amb aquestes iniciatives “Reus s’ofereix com a ciutat laboratori“.
Per la seva banda, el regidor de Salut i Esports, Enrique Martín, ha destacat la importància “d’estimular l’adopció d’un estil de vida saludable a través de polítiques municipals” davant reptes com el canvi climàtic i la transició ecològica”. Així mateix, el degà de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura, Roger Miralles, ha assenyalat que “l’objectiu és que el coneixement surti de l’Escola d’Arquitectura i, com a escola d’ofici, s’apliqui i vingui al centre de la ciutat”, com a evidència clau del coneixement i contacte bidireccionals entre tècnics municipals i la Universitat a través de l’aportació d’idees en un mateix espai on parlar sobre Reus.
Programa EAR RAW’23
En un entorn pedagògic i experimental, el format del taller permet una reflexió diagnòstica i prospectiva que parteix del diàleg entre els reptes i oportunitats locals i les dinàmiques urbanes a escala global. Més enllà de les propostes i estratègies de millora, aquest workshop incorpora una sèrie de xerrades i conferències amb representants locals i globals.
Aquestes s’articularan al voltant dels tres eixos temàtics:
- La ciutat del coneixement: El dimarts 29 d’agost tindrà lloc la reflexió al voltant de les estratègies d’innovació urbana i recerca amb l’objectiu de posicionar Reus en el debat sobre qüestions referents a la morfologia urbana, l’evolució funcional de la xarxa integrada d’equipaments, el paper de l’espai públic o les oportunitats associades a les noves tecnologies en relació amb els recursos existents. El debat s’emmarca en la voluntat de convertir la ciutat en un laboratori viu per a la innovació (de promoció, recerca i experimentació en infraestructures, productes o serveis), alineat amb els objectius del pla estratègic Reus Horitzó 32. El representant de l’Ajuntament serà l’arquitecte Gabi Bosques i la ponent internacional, la professora Carmen Andriani, de la Universitat de Gènova.
- La ciutat saludable: El debat al voltant de la ciutat com a entorn saludable per al desenvolupament de les persones tindrà lloc el 31 d’agost. El diàleg entre el coordinador de Salut Pública de l’Ajuntament de Reus, Cándido Álvarez i la Directora del Wohnforum de l’ETH de Zurich pivotarà al voltant de les estratègies per garantir un model de ciutat on la ciutadania tingui accés als actius necessaris per dur a terme una vida saludable i disposi d’un suport emancipador per trencar el cicle de la pobresa. En aquest sentit, es presentaran i analitzaran propostes i accions per promoure una ciutat cohesionada, resilient a l’emergència climàtica i uns barris habitables, acollidors i segurs per a les diferents condicions i formes de viure de les persones que hi viuen.
- La ciutat accessible: El dilluns 4 de setembre, tancant el cicle, tindrà lloc el bloc de debat relacionat amb l’accessibilitat i amb les estratègies de mobilitat. L’Ajuntament de Reus treballa amb la voluntat de transformar el model de mobilitat urbana i interurbana de la ciutat, amb un ambiciós projecte de pacificació del trànsit, incorporant carrils bici o l’articulació dels espais públics com intercanviadors entre modes. El diàleg serà entre l’enginyer Marc Prades actuant com a representant de l’Ajuntament de Reus i la professora de la KU Leuven Livia de Bethune, projectista de la línia 9 del tramvia de Brussel·les.
Petjada ecològica
El taller preveu un programa de visites tant a espais de la ciutat objecte del treball col·laboratiu com a altres poblacions. Tant les visites com la mobilitat interna vinculada al taller es resoldran amb bicicleta, amb l’objectiu d’apostar per la mobilitat sostenible.
Amb la mateixa voluntat de reduir i revertir la petjada ecològica del taller, es farà un càlcul del CO₂ generat en funció dels quilòmetres recorreguts en cada mitjà de transport i es compensarà amb una posterior plantació d’arbres.