Reus ha decidit fer un gir al projecte de la futura estació d’autobusos. Després d’un any intens de debat veïnal, reunions tècniques i negociacions, l’Ajuntament ha anunciat que l’equipament finalment no es traslladarà al parc de Mas Iglesias, com s’havia previst inicialment, sinó que es quedarà on és actualment. La nova proposta aposta per una estació moderna del segle XXI, semisoterrada, i integrada amb un gran espai verd que millorarà la connexió urbana de la zona sud de la ciutat.
L’alcaldessa de Reus, Sandra Guaita, i el secretari de Mobilitat i Infraestructures de la Generalitat de Catalunya, Manel Nadal, han detallat que l’estació ocuparà l’espai actual i s’estendrà sota la plaça del Canal amb 16 andanes i 11 places d’aparcament. L’estació tindrà un accés similar al que podem trobar actualment a la plaça de les Oques o de la Pastoreta. A més, la zona de circulació actual dels autobusos es transformarà en un nou pulmó verd, que connectarà amb el parc de Mas Iglesias i s’estendrà fins al Mercat del Carrilet i el carrer de l’Escultor Rocamora.
Des del govern municipal es destaca que aquest canvi és fruit de l’”escolta activa” i del diàleg amb els veïns, centres educatius i paradistes del mercat amb els quals s’han mantingut una desena de reunions per buscar un consens. “És un projecte que recull més sensibilitats”, ha afirmat l’alcaldessa, que ha evitat fer autocrítica sobre la proposta original, insistint que només es tractava d’un avantprojecte obert a modificacions.
El projecte, pensat amb criteris de sostenibilitat, utilitzarà fusta laminada i comptarà amb llum i ventilació naturals. Des de l’interior, es podrà observar l’exterior enjardinat, que sumarà prop de 8.000 metres quadrats de zona verda. Pel que fa als accessos, els autobusos entraran per la plaça del Canal i sortiran per l’avinguda Sant Bernat Calvó, en un esquema que recorda al funcionament de l’aparcament de la plaça de la Pastoreta.
El projecte definitiu es redactarà al llarg del pròxim any, i inclourà un nou procés de participació ciutadana abans de ser aprovat definitivament. A la tardor, es preveu aprovar la reforma urbanística de tota la zona sud de la ciutat, incloent-hi el Mercat del Carrilet i el carrer de l’Escultor Rocamora, que seran objecte de la primera fase de les obres, que podrien començar abans de finalitzar el mandat.
La decisió de mantenir l’estació a la seva ubicació actual arriba després d’una forta oposició veïnal al trasllat, que va desembocar en la creació d’una plataforma de defensa del parc de Mas Iglesias i en la recollida de més de 7.000 signatures.