L’alcalde de Cambrils, Oliver Klein, i la regidora d’Educació, Ingrid Duch, han visitat aquest matí la primera Fira de Ciències “Science Market Day” que ha organitzat l’escola Guillem Fortuny per commemorar el dia de la dona i la nena a la ciència, en el marc dels projectes d’innovació STEAM i Erasmus+ “Enriquint vides, obrint ments”.
Durant tot el matí, l’alumnat del cicle superior ha portat a terme diferents experiments al carrer Pisa perquè la resta d’alumnes de l’escola, des de P3 fins a 4t, poguessin passar pels diferents espais a realitzar-los. La fira també ha comptat amb la col·laboració de científiques de la Universitat Rovira i Virgili (URV) del programa repte experimenta i amb famílies d’alumnes de cicle superior que han preparat experiments.
L’objectiu de la fira, que també estava oberta a les famílies, és potenciar la divulgació científica, fer que tota la comunitat educativa tingui l’oportunitat de gaudir de la ciència experimentant, i despertar i promoure vocacions científiques entre l’alumnat i de manera especial entre les nenes.
L’escola vol agrair la feina de l’alumnat del cicle superior i les mestres de ciències, que han preparat els experiments; l’equip impulsor STEAM i el grup de treball AICLE- STEAM, que ha organitzat i planificat tota la jornada; el personal de menjador, que ha col·laborat amb la decoració, i els conserges, encarregats del muntatge.
La metodologia
Els i les alumnes del cicle superior han estat els veritables protagonistes de l’aprenentatge, pensant els experiments, fent recerca de materials, decidint els passos a seguir i deduint les raons científiques que provoquen que passin les coses. D’aquesta manera, han arribat a conclusions científiques, que en un principi només eren hipòtesis.
Tot plegat, avui ho han ensenyat i ho han explicat a la resta d’alumnes i a les famílies, animant-los a provar les diferents experiències. En aquest sentit, cal destacar que quan els nens i nenes són capaços d’ensenyar als altres, s’aconsegueix que la retenció dels aprenentatges sigui total.
A més, les activitats que s’han triat i preparat permeten desenvolupar metodologies transversals i millorar la competència comunicativa de l’alumnat en les diferents llengües (catalana, castellana i anglesa), tenint molt present l’equitat i la inclusió de tot l’alumnat.