L'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) ha anunciat una inversió d'1,8 milions d'euros per a la millora del riu Francolí, al seu pas per l'Espluga de Francolí i Montblanc, a la Conca de Barberà. Aquesta decisió s'ha pres en el marc de la segona sessió informativa de l'Estudi d'alternatives per a la recuperació morfològica i ecològica del riu, celebrada aquesta setmana, cinc anys després dels greus danys causats pel temporal DANA.
Durant la sessió, a la qual van assistir una quarantena de persones, l'alcalde de l'Espluga de Francolí, Josep Maria Vidal, i la cap de la demarcació territorial de l'ACA a Tarragona, Marta Díez, van explicar conceptes clau relacionats amb la gestió hídrica, com el període de retorn i la laminació. Els assistents van fer suggeriments sobre la identificació del pas del riu, el manteniment de les lleres i els possibles usos socials dels espais.
La inquietud per la seguretat davant d'episodis d'inundacions ha estat un dels temes centrals de debat, destacant la necessitat urgent de reforçar les defenses fluvials. Recordem que les inundacions de l'octubre de 2019 van causar danys significatius i van evidenciar la delicada situació del riu Sec, reforçant la importància de les actuacions de renaturalització.
Els municipis de l'Espluga de Francolí i Montblanc organitzaran dues trobades més per recollir opinions i propostes de la ciutadania, així com una sessió final per presentar les conclusions de l'ACA sobre el projecte.