Les companyies ferroviàries Iryo i Ouigo van arribar a les vies per competir amb Renfe i encara que ja s’han consolidat entre les opcions més recurrents no compleixen amb una norma bàsica. Facua-Consumidores en Acción ha denunciat a les dues entitats perquè trobar el seu número de telèfon gratuït d’atenció al client és quasi impossible o no en tenen.
La legislació vigent obliga les empreses d’aquest sector a disposar d’un número telefònic gratuït on els consumidors puguin trucar en cas de dubtes. Iryo en té un però és de pagament i el de Ouigo, encara que és gratuït, és pràcticament impossible trobar-ho a la web.
Iryo i Ouigo estan obligats a oferir un telèfon gratuït d’atenció al client
Tal com ha avançat Facua, aquest número de telèfon ha de ser gratuït i accessible, un punt que no compleixen cap de les dues companyies. Aquesta norma no és únicament aplicable al sector ferroviari, sinó que també s’aplica a empreses del subministrament d’aigua, gas, electricitat, financers, postals, transport aeri i per carretera, salut, sanejament i residus.
Totes dues companyies van arribar al nostre territori per competir amb Renfe i la seva línia de baix cost, Avlo. Ouigo va aterrar el setembre del 2020 i Iryo el novembre del 2022.
¡Atención! Hemos solicitado al Ministerio de Consumo que inicie un expediente sancionador contra Iryo por no cumplir con su obligación de proporcionar un número de teléfono gratuito de información. También denunciamos a Ouigo, que sí tiene el teléfono, pero lo oculta en su… pic.twitter.com/dcxL9B2Vaw
— FACUA (@FACUA) November 26, 2024
Els consumidors poden reclamar els imports de les trucades
La Direcció General de Consum ja ha rebut la petició de Facua per obrir un expedient a Iryo i Ouigo. Per al moment, cap de les dues empreses ferroviàries s’han pronunciat Facua-Consumidores en acción ha instat als usuaris a reclamar l’abonament de les quantitats pagades per aquestes trucades.
Ara la pilota està a la teulada de la Direcció General de Consum, qui haurà de decidir si expedientar i sancionar a Iryo i Ouigo per incomplir aquesta norma. Totes dues entitats podrien acabar amb aquesta problemàtica publicant un telèfon d’atenció al client gratuït, però en el parell d’anys que han oferit aquest servei encara no ho han posat a disposició dels seus usuaris.