El Govern espanyol ha decidit prorrogar aquest dimarts les ajudes vigents al transport públic fins a l’any 2026, així com posar en marxa un nou abonament únic amb un preu mensual de 60 euros, tal com va anunciar el president Pedro Sánchez. Aquestes iniciatives compten amb una dotació pressupostària conjunta que supera els 1.371 milions d’euros.
Ajudes prorrogades i novetats en tarifes
Les bonificacions entraran en vigor a partir de l’1 de gener i incorporen elements destacats, com ara el nou abonament trimestral anomenat 'Passi Via', destinat als trens Avant, així com el sistema 'Cronos', que aplicarà un descompte del 40% a Rodalies quan es realitzin cinc o més viatges pagant directament amb targeta bancària als torns d’accés.
Aquestes ajudes suposen un esforç pressupostari històric, sostingut en el temps i amb un impacte directe a la vida quotidiana de milions de persones
, ha ressaltat el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente.
Llançament de l’abonament únic: característiques i funcionament
Durant la reunió del Consell de Ministres s’ha aprovat que aquest abonament únic estigui disponible des de la segona quinzena del mes de gener. La tarifa plana serà aplicable als autobusos interregionals estatals així com als trens de Rodalies i Mitjana Distància. L’import fix serà de 60 euros mensuals per persona adulta, mentre que els menors de 26 anys podran beneficiar-se d’una quota reduïda de 30 euros.
L’accés a aquesta tarifa requerirà prèviament registrar-se mitjançant la pàgina web oficial del Ministeri. A més, cada títol adquirirà validesa mitjançant un localitzador únic que haurà d’introduir-se durant el procés d’adquisició per garantir que no hi hagi cap cost addicional.
Avui fem un pas molt important per facilitar la mobilitat diària de moltes persones amb aquest abonament únic
, ha afirmat Puente referint-se a aquesta nova modalitat.
L’abonament únic complementa les bonificacions existents sense substituir-les
El ministre ha volgut deixar clar que aquesta nova fórmula no substitueix els títols ni les bonificacions actuals sinó que s’hi suma per ampliar les opcions disponibles. També ha destacat que no representa una invasió competencial ni obliga cap administració a adherir-s’hi: No obstant això, animem a aquesta adhesió perquè estem convençuts que, com més integrada estigui la xarxa pública, millors seran els beneficis per a la ciutadania
, ha manifestat Puente.
Afegeix també: Més simplicitat, més estalvi i més facilitat per moure's.
Noves tarifes especials per als trens Avant i Rodalies
Dins les mesures prorrogades fins al 2026 es manté gratuït el servei estatal d’autobús fins als catorze anys; es conserven també els abonaments descomptats al 40% per blocs de deu viatges; així com l’abonament mensual nominatiu amb rebaixes del 50%, arribant fins al 70% pels joves menors de vint-i-sis anys.
A nivell autonòmic i local es ratifica igualment la gratuïtat infantil; es prolonguen els descomptes juvenils del 50%; així com una bonificació general del 20% sobre altres tipus d’abonaments. En aquest àmbit destaca que el Ministeri assumirà financerament aquestes rebaixes encara que l’administració territorial responsable decideixi no aportar-hi finançament addicional.
D’altra banda, pel que fa als serveis ferroviaris gestionats per Renfe —Rodalies, Mitjana Distància i Avant— es mantenen totes les bonificacions vigents actualment, però s’incorpora especialment el nou 'Passi Via'. Aquest és un abonament trimestral vàlid entre qualsevol origen i destinació dins dels trens Avant, on els descomptes augmenten progressivament segons augmentin els trajectes realitzats:
- Descomptes entre el 45% inicialment fins al 72%, segons nombre total viatges acumulats.
Parlem d’un sistema flexible pensat perquè qui utilitza regularment aquests serveis pugui estalviar encara més
, ha explicat Puente.
A més, cal destacar també la introducció del sistema ‘Cronos’ a Rodalies: després del cinquè viatge pagat mitjançant targeta bancària directament als torns o màquines validadores automàtiques s’aplica automàticament una rebaixa del 40%.
