Espanya va ser un dels estats membres de la Unió Europea (UE) amb el consum mensual de televisió pirata més baix l’any 2023. Segons un informe sobre la pirateria en línia a la UE de l’Oficina de Propietat Intel·lectual, les tendències generals de la pirateria s’han estabilitzat amb una mitjana de 6,5 accessos per usuari al mes en pel·lícules, música i televisió pirata i d’unes 10 descàrregues il·legals quan es tracta de publicacions i programari. Espanya, però, marca distàncies amb aquesta xifra general de la UE. Segons l’informe, l’any 2023 es van registrar una mitjana de 5 consums al mes per usuari de pel·lícules, música i televisió pirata, un accés mensual per descarregar programari i entre 2-3 accessos amb publicacions.
L’estudi de l’Oficina de Propietat Intel·lectual de la Unió Europea (EUIPO) dona dades sobre la pirateria a l’Estat. El consum de música i televisió pirata a Espanya mantenen una tendència a la baixa. L’hàbit de veure pel·lícules de forma il·legal, també baixa respecte a 2022, però encara segueix una tendència d’uns quatre accessos mensuals per usuari des de 2017.
Els continguts pirates de música, televisió, cinema i publicacions es consumeixen especialment a través dels telèfons mòbils, mentre que el programari es descarrega des d’ordinadors convencionals.
En televisió pirata, el principal contingut que es va consumir el 2023 van ser els programes de televisió, seguit de l’anime i els esdeveniments esportius. En programari, el més buscat ha estat el software general, les aplicacions per a mòbils i els videojocs. Pel que fa a les publicacions, el major nombre dels consums il·legals són per descarregar manga i en cinema, per baixar-se pel·lícules.
L’informe destaca que a l’Estat ha baixat de forma considerable el consum pirata d’esdeveniments esportius. Mentre que el 2022 van créixer considerablement aquests hàbits, l’any 2023 es va tancar rebaixant aquesta tendència gairebé a la meitat.
Un fenomen “polièdric” a la UE
El treball de l’Oficina de Propietat Intel·lectual de la Unió Europea revela, doncs, un fenomen “complex” i “polièdric” amb hàbits que canvien al llarg del temps als diferents països de la UE. Les dades que s’han analitzat són dels 27 estats membres de la UE durant 7 anys, entre el 2017 i el 2023.
A nivell europeu, l’informe apunta que la pirateria televisiva s’ha estabilitzat en aproximadament 5,1 accessos per usuari d’Internet al mes, amb importants variacions entre països.
La pirateria cinematogràfica mostra una tendència a la baixa i tanca el 2023 amb un descens respecte al 2022. A la UE, la pirateria de música ha augmentat lleugerament, però no de manera brusca, i el mètode d’accés preferit continua essent l’extracció, seguida de la descàrrega i la reproducció en temps real. La pirateria de publicacions es manté plana amb la descàrrega com a mètode d’accés preferit.
L’anàlisi també determina que els factors econòmics i socials són importants per reduir la pirateria. Els models mostren que la riquesa, la desigualtat, l’estructura de la població i les oportunitats laborals dels joves dels països influeixen en la pirateria.
L’informe també destaca la importància de les actituds cap a la pirateria i el pagament dels serveis jurídics per reduir la pirateria. L’informe, però, no ha abordat com els preus del mercat i l’aplicació de la llei de drets d’autor als estats membres de la UE influeixen en la pirateria per a cada tipus de contingut.