Aprofitem la visita a Tarragona de Carmen Fúnez, vicesecretària nacional de Sanitat i Política Social del PP, per conèixer la proposta d'Alberto Núñez Feijóo de cara al 29N. Parlem de les febleses del sistema sanitari, de garantir l'avortament, el sistema del benestar i la viabilitat de les pensions.
Han comentat que la sanitat serà un “pilar fonamental i essencial” del possible govern de Feijóo.
Si a qualsevol persona li preguntes què és el primer que li demanes a la vida, respon salut. Per a nosaltres és una prioritat enfortir el nostre sistema nacional de salut. Fonamentalment per atendre la pressió assistencial que tindrem els propers anys i que ja tenim. Només cal mirar la piràmide de població: tindrem un terç de persones majors de 65 anys, amb múltiples patologies i polimedicades.
Quines són les tres mesures prioritàries que hauria de prendre el Ministeri de Sanitat?
La majoria de les lleis que regeixen el nostre sistema sanitari tenen més de 20 anys i, per tant, donen uns serveis que miren a l'Espanya de fa 20 anys. En primer lloc, hem de reformar les lleis vertebradores com la llei general sanitària o la llei de professionals sanitaris.
La segona qüestió és millorar les condicions laborals dels professionals sanitaris. Un hospital sense els professionals necessaris no està donant el servei que hauria de prestar. Ara mateix tenim un dèficit de professionals i els que estan treballant estan col·lapsats. Necessitem un gran acord. Ens estan demanant condicions laborals que els permetin conciliar. Les guàrdies 24 hores són inassumibles. A més, l'atenció primària està absolutament col·lapsada. Fa anys, t'aixecaves amb febre, trucaves al teu centre de salut i et veien a la 1. Ara et veuen la setmana següent i, com a usuari, vas a urgències i es col·lapsen. Només en primària necessitem 4.500 metges més.
En tercer lloc, ens centrarem en tot el que té a veure amb la salut mental. Ha de ser un pilar estratègic. A Espanya se suïciden a l'any gairebé 4.000 persones. Això significa que avui es trauran la vida 10 persones. És un fracàs de la societat espanyola que hem d'afrontar. Proposem afegir 10.000 professionals. Sabem que són pràcticament dues legislatures, ja que des que comences amb les places PIR són quatre anys d'especialitat.
Aquesta legislatura hem tingut la polèmica de l'Estatut Marc i de les guàrdies de 24 hores. Amb l'augment de plantilla es poden evitar aquestes guàrdies? Quin percentatge de creixement seria necessari?
El més important és reconstruir un clima adequat en l'àmbit dels professionals sanitaris. Hem patit la major vaga mèdica de la democràcia espanyola amb unes conseqüències terribles. S'han ajornat 4 milions d'actes mèdics. La ministra no pot ser l'eix generador de conflictes. Cal asseure'ls, definir la classificació professional d'acord amb la formació i les responsabilitats, i encaixar les lleis amb les seves exigències laborals. Amb diàleg, sense sectarisme, amb pressupost i amb les comunitats autònomes es pot treballar. Hem de planificar-ho des de ja.
"Només en atenció primària necessitem 4.500 metges més"
Igual que en salut mental parleu de 10.000 professionals, no hi ha una proposta exacta en aquest àmbit?
Ni tan sols sabem quin és el nombre de professionals que podem incorporar perquè el registre de professionals sanitaris porta sense actualitzar-se des del 2012. Aquesta legislatura, la ministra es va intentar posar a reformar quantitat de lleis i solament n'han aprovat una: la llei que regula l'agència de salut pública.
Un dels xocs entre la ministra i Ayuso ha estat sobre els objectors de consciència en la pràctica de l'avortament. Una dona hauria de tenir garantit l'avortament en qualsevol província d'Espanya?
Per descomptat que sí. El que sobra en aquest àmbit és molta hipocresia. El Ministeri de Sanitat només té dos hospitals que gestiona directament: Ceuta i Melilla. La pràctica d'avortaments en aquestes dues ciutats està externalitzada. La ministra que està obligant les comunitats autònomes té externalitzades les pràctiques d'avortament en els seus dos hospitals. La ministra és candidata a la presidència de la Comunitat de Madrid i no hi ha ni una sola vegada que faci unes declaracions on no impliqui Ayuso. No té mentalitat de ministra, té mentalitat de candidata.
Com es garanteix que una dona de Zamora pugui avortar igual que una de Barcelona?
Ho ha de garantir el Sistema Nacional de Salut, però tampoc es pot obligar un metge a que practiqui un avortament si no vol fer-ho. No llegeixo que habitualment hi hagi dones que no puguin fer-ho. Ara mateix a Espanya l'avortament està absolutament garantit. Va ser una mesura populista de la ministra.
"El Sistema Nacional de Salut ha de garantir l'avortament, però tampoc es pot obligar un metge a practicar-lo"
S'ha de tocar alguna cosa a la llei de l'avortament com va passar en la primera legislatura de Rajoy?
La nostra prioritat és enfortir el Sistema Nacional de Salut.
També ha marcat com a prioritat la reconstrucció del sistema de benestar. En què estem fallant?
Catalunya és la segona comunitat autònoma amb més llistes d'espera per accedir a la dependència. L'Estat del benestar té diversos pilars: les pensions, els serveis socials, la sanitat i la dependència. La sensació que hi ha al carrer és que mai a Espanya s'han pagat tants impostos i mai s'han rebut pitjors serveis. Aquest és el llegat de Pedro Sánchez.
En aquesta legislatura hem afrontat la reforma del sistema de la dependència sense saber la previsió econòmica i pressupostària dels propers anys. No podem parlar tot el temps de la societat de les cures quan cal pagar-les. Anem a preguntar als qui es dediquen al sistema de dependència quins són els sous que reben. Cal millorar el sistema de dependència: des que et reconeixen la prestació fins que la reps, molta gent es queda pel camí.
Aquests dies hem tingut el president Milei a Espanya i ens ha recomanat aplicar la motoserra. El país necessita motoserra?
L'única retallada que farà Feijóo és la dels impostos del nostre país. Quan es baixen, l'economia reacciona. Sabem que és preferible que molts euros es quedin a la butxaca dels ciutadans i mobilitzin la nostra economia. Els autònoms estan pagant de mitjana uns 140 euros més de cotització que abans. Mentre Sánchez parla de rècord de recaptació, ells a final de mes estan fent comptes.
A més, Càritas ens diu que per primera vegada en la història l'habitatge s'ha convertit en un factor generador de pobresa. Ha pujat tant el preu de l'habitatge que la renda no et dóna. El govern ha pujat 100 vegades els impostos i aquí a Catalunya teniu 16 impostos més que a la resta de comunitats. L'estat del benestar es manté generant recursos i la millor manera de fer-ho és baixant impostos per generar més ocupació. Particularment, els joves tenen una crisi de renda que els trenca les seves expectatives. Proposem que, quan un jove trobi feina, no pagui IRPF els primers anys. Els incorporarem de manera progressiva.
"L'única retallada que farà Feijóo és la dels impostos"
El sistema de les pensions ha entrat de ple en campanya. El PP creu que és viable tal com el tenim actualment?
El PP afronta les eleccions amb dos compromisos fonamentals. El primer és apujar les pensions d'acord amb l'IPC. Sempre les hem apujat. Rajoy hi va haver uns anys que les va apujar el que va poder, però l'únic que les va congelar va ser Zapatero. No hi ha que generar polèmica al voltant de les pensions perquè genera inseguretat a generacions que s'han deixat la pell. També hem de treballar per garantir les pensions dels nostres joves. La millor manera és generant més ocupació i rendes més altes.
Debatre sobre si té sentit que segueixin sent així és generar polèmica? El debat és al carrer i hi ha una certa confrontació entre joves i grans sobre el tema.
El problema és aquest. Intentar dir-los als joves que, perquè es garanteixin les pensions dels grans, ells perdran el seu accés a determinats drets. Hi ha gent que fa un flac favor a la societat espanyola quan genera aquest enfrontament. No és altra cosa que el que ha fet Sánchez: crear el mur. Uns i altres. Homes i dones. Joves i grans. Unes comunitats autònomes contra altres. Els de centredreta contra els de centreesquerra. Afrontar debats com el de les pensions amb murs és un error. Als joves no els estem fallant per les pensions; els ha fallat Sánchez perquè els hem venut unes expectatives que no s'estan complint.
"Proposem que, quan un jove trobi feina, no pagui IRPF durant els primers anys"
Es va equivocar Ester Muñoz dient que anaven a col·lapsar? No es va expressar bé?
Ester Muñoz està defensant el mateix que el president Feijóo. És una senyora amb una dialèctica magnífica, parla molt clar i tothom l'entén.
Llavors, les pensions tenen perill de col·lapsar?
Les pensions amb Alberto Núñez Feijóo no col·lapsaran mai. Les apujarem d'acord amb l'IPC i mobilitzarem l'economia, intentant que els joves tinguin ja la renda que els correspon al seu lloc de feina i a la seva formació.
"Als joves no els estem fallant amb les pensions, els falla Sánchez perquè els hem venut unes expectatives que no s'estan complint"
Afegir La Ciutat com a font preferida de Google de forma gratuïta
Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat
