Lleida posa en marxa 650 noves places d'aparcament de zona blava i verda

El govern municipal defensa que la mesura no té afany recaptatori i vol afavorir la mobilitat sostenible, però veïns i treballadors s'hi oposen

15 de juny de 2025 a les 13:33h

Lleida activarà aquest dilluns 650 noves places regulades amb parquímetre en diversos carrers on fins ara s'aparcava de franc. En concret, la Paeria ha pintat 290 noves places de zona blava dins la Zona de Baixes Emissions (ZBE) al centre històric i unes 360 places de zona verda —més econòmiques i de baixa rotació— entorn de Joc de la Bola, Ronda i l'hospital Santa Maria. A més, la Paeria ha transformat de zona blava a verda 336 places situades fora de la ZBE.

El govern municipal defensa que la mesura no té afany recaptatori i vol afavorir la rotació de vehicles i la mobilitat sostenible, mentre treballadors i veïns de Joc de la Bola consideren que les noves places són una "imposició" i un "abús", i reclamen més inversions al barri.

 

Aparcar gratis al centre de Lleida, missió impossible

Aparcar gratuïtament al centre de Lleida serà més complicat a partir d'aquest dilluns amb la incorporació de més de mig miler de noves places d'aparcament regulades amb parquímetre. La regidora de Mobilitat de la Paeria, Cristina Morón, ho emmarca en "un canvi profund" en la mobilitat per tal d'avançar cap a "una ciutat saludable, més sostenible i més justa", i perquè "la mobilitat és una de les principals fonts de comunicació urbana i el cotxe privat no pot ser el protagonista dels nostres carrers".

El govern local defensa que ha fet un "redisseny" dels espais d'aparcament per tal d'afavorir l'accés al centre de la ciutat sense haver de fer ús del vehicle privat i fomentant l'impuls del transport públic. "Per primer cop implantem un model de mobilitat que s'assimila al 'park and ride', creem noves zones verdes de baixa rotació al voltant de la ZBE, posem en marxa abonaments mensuals per als residents a 45 euros i amb 10 viatges d'autobús gratuït, i premiem els vehicles menys contaminants", argumenta Morón.

Un rètol informatiu de la nova zona d'estacionament regulat a prop de la Seu Vella de Lleida.

En el marc d'aquesta estratègia, la ciutat de Lleida disposarà de 1.265 places de zona verda d'aparcament: 568 que ja existien, 336 que eren zona blava i ara seran més barates, i 361 de noves en la zona frontera de la ZBE "perquè la ciutadania hi aparqui i es pugui desplaçar pel centre de la ciutat en autobús o a peu". Els preus van dels 70 cèntims/hora per als vehicles sense etiqueta ambiental, fins als 50 cèntims per als d'etiqueta zero.

En paral·lel, la Paeria ha pintat 290 noves places de zona blava dins la Zona de Baixes Emissions (ZBE), en indrets com la ronda de la Seu Vella o entorn el carrer del Camp de Mart. "L'ampliació s'ha fet per acabar de pintar alguns carrers on faltaven trams per senyalitzar i perquè volem evitar l'accés en cotxe a la ZBE. La zona blava és una eina molt útil per garantir la rotació de vehicles i evitar la congestió en certes zones", defensa la regidora de Mobilitat.

 

Crítiques a la zona de Joc de la Bola

Les noves places d'aparcament regulat de zona verda en carrers com Joc de la Bola, Segrià o Segòvia han topat amb l'oposició de veïns i treballadors de la zona. Segons la regidora Morón, "el sector comercial ens havia fet aquesta petició per tal d'agilitzar la rotació de vehicles" i el govern creu que això promou "la dinamització comercial i que més persones de fora hi puguin aparcar". 

Diversos comerciants consultats per l'ACN ho corroboren i veuen bé la mesura en clau de negoci. "Els clients s'aturaven un moment en doble fila perquè els era impossible trobar un lloc per aparcar davant la botiga i, quan sortien, es trobaven que el vehicle que llegeix les matrícules amb càmeres els havia posat una multa de 200 euros. Hem perdut molts clients per aquest motiu", assegura un botiguer.

Parquímetre a Lleida

Per la seva banda, l'associació de veïns de Joc de la Bola lamenta que no ha rebut cap comunicació formal de la Paeria i exigeix "més diàleg, més inversió i cap mesura imposada amb arbitrarietat". Segons l'entitat, el govern del PSC posa d'excusa que aquesta era una demanda del petit comerç del barri "per amagar altres intencions" amb l'activació de 361 noves places de pagament a la zona.

Un dels col·lectius més perjudicats és el de les persones que treballen al barri i, fins ara, aparcaven de franc al carrer. "Jo treballo matí i tarda, i aparcar em suposarà molts diners cada dia. A més, vinc d'un poble i no puc optar a l'abonament per a residents. Hauré de deixar el cotxe allà on pugui. Si cal, al Camp d'Esports", assegura la Sílvia.

Un altre treballador del barri, en Xavier, lamenta que la ciutat "ja sembla Barcelona" perquè s'ha omplert de zona blava. "Molt pagar, molts impostos i moltes multes, però de serveis, pocs", es queixa. En el seu cas, afegeix que no entén la mesura perquè es tracta d'una zona residencial, "on hi ha cases i quatre comerços on la gent compra i marxa", i "no és com el carrer Major".

En David, un veí d'Almacelles que sovinteja una oficina bancària a la zona, es queixa que "sempre estem pagant i em sembla un abús total". També la Naima, que porta els fills a l'escola del barri, s'oposa a pagar per aparcar. A més, alguns veïns i treballadors també temen que el gran pàrquing subterrani de l'hipermercat Carrefour que hi ha a la zona passi a ser d'accés restringit o de pagament.

Rètol de la Zona de Baixes Emissions de Lleida 

Digitalització del control de les reserves d'estacionament de càrrega i descàrrega

A més, aquest dilluns també entrarà en funcionament el nou sistema de control digitalitzat de les reserves d'estacionament de càrrega i descàrrega. Així, els usuaris hi podran aparcar mitjançant una app que es relaciona amb una plataforma que permetrà a la Paeria controlar el temps que estacionen els vehicles i la seva tipologia, de la mateixa manera que ho fa amb el sistema actual de zona blava.

L'àmbit d’aplicació inicial seran les zones de càrrega i descàrrega situades al centre històric, rambla de Ferran-Estació, una part d'Instituts-Templers i una part de Príncep de Viana-Clot. Aquestes zones suposen 470 places de vehicles repartides en 168 espais, les quals s'han repintat i s'hi ha col·locat nova senyalització vertical.

 

La Paeria "no té en agenda" pintar zona blava als pàrquings de Camp d'Esports i Barris Nord

D'altra banda, la regidora de Mobilitat de la Paeria, Cristina Morón, assenyala que "de moment no tenim en agenda regular els aparcaments dels solars de Barris Nord i el Camp d'Esports", però que esperen prendre aquest any una decisió sobre l'aparcament de la plaça de la Sardana. En aquest cas, la Paeria vol que només puguin aparcar-hi els visitants del turó de la Seu Vella i deixi de funcionar com un aparcament dissuasiu al bell mig del conjunt històric i, també, dins la ZBE.

Precisament, la Paeria manté la previsió que la ZBE al centre històric comenci a multar a partir de l'1 de juliol els vehicles sense etiqueta ambiental o que accedeixin a la zona restringida sense autorització. Durant el mes de juny, la Paeria assegura que s'està portant a terme un període de prova i s'ha posat en marxa el web i la plataforma que permet tramitar les exempcions.

Noves places d'aparcament de zona blava al carrer del Bisbe Galindo de Lleida, dins la Zona de Baixes Emissions (ZBE). 

La Paeria veu "necessària" una línia d'autobús nocturn

Pel que fa al transport públic, Morón assenyala que la Paeria ha tret a licitació un estudi per analitzar la xarxa i el servei d'autobús urbà amb l'objectiu de revisar rutes, freqüències, horaris i parades. "Fa molt de temps que no es fa una modificació del sistema i de les línies, i ara creiem que és el moment idoni", defensa.

La regidora recorda que la pròrroga de dos anys a la concessionària Moventis vencerà a finals d'any, tot i que "segurament l'haurem d'ampliar i ja de cara a l'any vinent començarem a aplicar tots els canvis". La previsió de la Paeria és que l'estudi de la xarxa d'autobusos estigui "tancat" el darrer trimestre de l'any i que els canvis s'implementin durant el 2026.

Una de les grans novetats, segons Morón, serà que "el servei de busos de Lleida probablement haurà de tenir una línia d'autobús nocturn". La regidora constata que "és una necessitat" per l'activitat que també hi ha a la ciutat durant les nits, i no només durant els caps de setmana, sinó també "entre setmana", assegura. Amb tot, Morón insisteix que la decisió no està presa.

Sobre l'autor
C CIUTAT
Redacció
Veure biografia
El més llegit