La borrasca 'Jana' escombra Catalunya aquesta matinada

Protecció Civil alerta de l’augment de cabal dels rius Ter, Llobregat, Fluvià, Muga, Tordera i Gaià

09 de març de 2025 a les 23:59h

La borrasca 'Jana' ha escombrat de matinada Catalunya amb registres generals d'entre 30 i 60 litres, però sense incidències destacables. Sobresurten els 62 litres de Cerdanyola del Vallès, els 54 de Sant Feliu de Pallerols, els 52 litres d'Ascó, els 51 d'Albanyà o els 50 litres de Viladrau, segons les estacions del Meteocat i Meteoclimatic.

El telèfon d'emergències 112 ha rebut fins a 350 trucades relacionades amb la pluja en tot l'episodi, la majoria des del Vallès Occidental (77), el Barcelonès (65) i el Vallès Oriental (63). Barcelona (48), Cardedeu (17) i Sabadell (17) han estat els tres municipis amb més trucades. Protecció Civil demana precaució i alerta de l'augment de cabal dels rius Ter, Llobregat, Fluvià, Muga, Tordera i Gaià.

De fet, les pluges han fet superar els llindars de perill o alerta del Llobregat a Guardiola de Berguedà (168 m³/s); del riu Congost a la Garriga (86,2 m³/s); del riu Fluvià a Olot (55 m³/s); de la Muga a Sant Llorenç (160 m³/s); de la Tordera a Fogars de la Selva (190 m³/s); i del Ter a Sant Joan de les Abadesses (111 m³/s) i Ripoll. "La tendència en alguns rius encara serà creixent. Precaució i eviteu accedir a zones properes dels rius i no creueu guals ni punts baixos", ha avisat l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) en un missatge a X. "Ahir, els embassaments de les conques internes estaven al 31,6%, amb 219,7 hm³. Avui, se situen al 34,4%, amb prop de 239 hm³. Aquest volum seguirà pujant durant les pròximes hores, arran de les pluges i de l'alt cabal d'alguns rius en la seva capçalera", ha precisat l'ACA.

Sis carreteres afectades per neu i una per una esllavissada

"D'incidències destacades no en tenim. L'episodi de pluges ha estat generalitzat com estava previst i només s'han produït intensitats de precipitació a localitats com Terrassa, amb 20 litres en mitja hora", ha precisat la subdirectora de Protecció Civil, Imma Solé, en declaracions a TV3. Solé ha parlat d'uns 350 avisos al telèfon 112 relacionats amb les pluges durant tot el temporal, sobretot per petites inundacions, retirades de branques i arbres caiguts, i esllavissades. De fet, la GI-542 es troba tallada entre Osor i Sant Hilari Sacalm (Selva) per una esllavissada amb la C-63 com a via alternativa, segons informa el Servei Català de Trànsit (SCT). En paral·lel, també hi ha una carretera tallada per neu (la BV-4024 al Coll de Pal) i cinc més necessiten cadenes, entre les quals hi ha la C-28 al Port de la Bonaigua, la C-142b d'accés al Pla de Beret i l'N-260 al port del Cantó.

Sobre l'autor
C CIUTAT
Redacció
Veure biografia
El més llegit