Divendres, 19 d'abril de 2024
És notícia

Anjo Valentí: ”A Manresa cal millorar les polítiques socials i crear ocupació”

Avatar photo

Anjo Valentí és el candidat del PSC a l’alcaldia de Manresa per a les eleccions del 28 de maig. Valentí va entrar de regidor socialista a l’Ajuntament de la capital del Bages en substitució de l’històric Felip González ara fa un any. Els socialistes volen recuperar la vara que van tenir de forma ininterrompuda entre l’any 1995 i 2011, a cavall dels alcaldes Jordi Vall i Josep Camprubí.

Valentí vol acabar amb 10 anys de paràlisi a la ciutat. Creu que cal crear ocupació, millorar les polítiques socials i recuperar l’autoestima de Manresa per poder projectar-la a l’exterior.

-Per què vol ser l’alcalde de Manresa i que pot aportar vostè a la ciutat?

Vull recuperar el municipalisme de Manresa de progrés. El que hem construït amb els governs socialistes de Cornet, Vall i Camprubí. Només prometo allò que puc complir. Vull deixar-me la pell perquè la ciutat s’assembli més a la Manresa que la majoria de manresans i manresanes volem. Hi ha partits que prometen coses que són difícils i impossibles de dur a terme. Jo vull ser alcalde tocant de peus a terra.

-Quins són els punts principals del programa electoral?

Des del PSC ens volem centrar en quatre eixos principals: creixement econòmic, millora de la gestió dels serveis socials, projectar una ciutat en el que tots els veïns i veïnes s’hi sentin més còmodes per viure, gaudir, treballar, i estudiar. Per últim, recuperar l’autoestima de Manresa i projectar-la a l’exterior.

-Quins són els problemes principals d’una ciutat com Manresa?

Els problemes que hi ha a una ciutat com Manresa son comuns als que podríem trobar a altres municipis d’aquest tipus. 

Hem de posar les eines per crear ocupació però també des de l’Ajuntament, augmentant plans d’ocupació als barris. Estem quatre punts per sobre de la mitjana catalana en atur i això és un problema per moltes famílies de la ciutat. 

Un dels altres problemes que tenim a la ciutat és l’habitatge. Durant 10 anys no s’ha fet habitatge social a la ciutat i això que l’ajuntament disposa de les eines, ja que es disposa d’una agència d’habitatge (FORUM), va sortir d’una fallida i ara es recupera, però durant aquest temps no s’ha fet cap acció social. A Manresa hi ha 329 pisos de la SAREB que jo m’he compromès a estudiar la seva situació i poder oferir lloguer assequible. Alguns estan ocupats per famílies vulnerables i s’hauria de regularitzar la situació d’aquestes ocupacions tot oferint lloguers assequibles. També s’ha de lluitar per desocupar aquells pisos que estan ocupats per màfies i que son ocupacions conflictives i delinqüencials. Com es finança tot això? Doncs en cal el suport de la Generalitat en foment de l’habitatge públic. A més, des de l’Ajuntmaent també es podria destinar el superàvit que l’any passat va ser de quasi 5 milions d’euros. En lloc de destinar-ho a fer habitatge social l’han destinat per pagar factures i per pagar les seves grans inversions desmesurades.

Un tercer aspecte que és molt important és l’estat del mobiliari públic a Manresa. Després de 10 anys de govern de Junts i Esquerra, les inversions que ells diuen que han fet és d’una inversió mitjana d’un milió d’euros. Però bàsicament s’han centrat només en l’asfaltatge i accessibilitat de voreres, però han deixat abandonat i amb una deixadesa absoluta gairebé tots els barris de Manresa, des del centre fins als barris del voltant. Des del PSC creiem que el que cal és un pla de xoc per cada barri segons en quin estat estigui el manteniment de l’espai públic i mobiliari públic.

Per tant, ocupació, habitatge, manteniment i millora de la via pública com a 3 urgències que tenim a Manresa.

-Com veu el centre històric? És urgent actuar-hi? Com? 

Algunes les mesures del pla de barris que s’havien fet els anys 2000 amb els governs socialistes tant a Manresa com la Generalitat, es va fer molta rehabilitació d’habitatges.  Fa anys i també coincidint amb aquests 10 anys de governs de Junts i Esquerra, molta gent que sempre hi havia viscut al centre històric ha acabat marxant i han quedat molts pisos desocupats. A més, molts habitatges estan degradats i alguns s’haurien d’ensorrar. 

S’hauria de fomentar el comerç al Centre Històrfic donant-li eines per tal de reactivar campanyes. La majoria de comerços emblemàtics de la ciutat amb una llarga trajectòria estan ubicats al centre històric i s’hauria de reconèixer el fet que cada matí aixequin la persiana. 

El centre històric de Manresa orogràficament no és pla. Té moltes pujades i baixades. En aquest cas caldria dotar les eines per poder millorar-ne la mobilitat.

Actualment, hi ha una regidoria de Centre Històric, però és una regidoria que gairebé no hi ha cap tècnic amb una dedicació completa, perquè només hi ha tècnics contractats a temps parcial o en períodes concrets. I l’únic que està és el sou del mateix regidor. Si no s’hi aboquen més recursos humans i econòmics, no es podrà revitalitzar el centre històric de Manresa.

-Relacionat amb aquest tema, Manresa és una ciutat amb molts habitatges ocupats. En aquest sentit, com ho treballareu?

La mitjana catalana en ciutats semblants com Manresa l’ocupació està al 13% i aquí estem quatre punts per sobre. Per tant, podem dir que és un tema greu.

El fet de tenir la llista la secretaria general de la UGT del Bages-Berguedà i el principal responsable del comitè d’empresa a l’ajuntament, que és de comissions obreres, son les persones ideals per posar el focus en polítiques de foment de l’habitatge.

Cada cop es veuen més les diferències d’ingressos als barris de Manresa i el que s’ha de fer, doncs, és redistribuir i això s’aconsegueix millorant les polítiques socials i en crear ocupació.

-El soterrament de les vies dels ferrocarrils i una nova estació a Plaça Espanya ha d’arribar aquest mandat. Què suposa això per la ciutat?

Això és una altra idea que ha vingut de fora, en aquest cas dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Ells fan l’aportació econòmica d’uns 40 milions d’euros, una inversió molt important. Suposo que els ferrocarrils deuen tenir bastant marge econòmic per poder-s’ho permetre. Hauria estat millor que en lloc de fer aquest soterrament apostessin per millorar les vies, ja que, entre Martorell i Manresa se circula per via única.

El soterrament a Manresa comportarà un transbordament a Martorell. Sí que guanyarem un soterrament que això és la part positiva del projecte, ja que les vies passen pel mig de molts barris de la ciutat fins a arribar al centre i això és bo, perquè per sobre es poden crear avingudes o enllaçar barris de la ciutat. 

A nosaltres el que ens va saber més greu és que l’alcalde de Manresa no informés que aquest pla d’actuació suposava també un transbordament a Martorell. Aquí l’ajuntament ha jugat amb molt poca transparència o desconeixement. No sé si l’alcalde ho sabia i ho volia tapar. Evidentment, les coses al final surten. Des del PSC ens oposem a aquest transbordament.

-Pel que fa a la fàbrica nova, quina és la vostra proposta?

Nosaltres ja ho vam dir des d’un inici, coincideixo amb el que deia en Felip González que és quan es va començar a parlar d’aquest projecte. Un projecte estrella per part del govern actual, però que no estava previst en els seus programes electorals. És un projecte que els hi ha caigut del cel i que els ha arribat a iniciativa del Col·legi de Metal·lúrgia de la comarca i de la UPC. Li van exposar a l’alcalde i ell se’l va fer seu. 

És una idea interessant, però molt costosa perquè d’entrada l’Ajuntament ha hagut d’adquirir els terrenys a una entitat financera amb un cost de 12 milions d’euros i sembla que dos milions s’han compensat per part de l’entitat financera per tal de rehabilitar els voltants. Per tant, l’Ajuntament s’ha endeutat uns 10 milions d’euros. 

Si jo a dia d’avui hagués estat alcalde, veient la situació excepcional que encara estem patint, deixaria al marge el projecte un parell d’anys per tal que milloré la situació econòmica i social que viu Manresa. 

Quan governem, ja mirarem de poder solucionar i poder continuar el projecte tot treballant amb altres actius manresans com la Fundació Universitària del Bages, Andreu Salut i la Fundació Althaia. Aquests actius potencials també poden generar possibilitats de finançament, no només entre ells, sinó també, abocar-hi empreses que s’hi puguin sumar a llarg termini en aquest gran projecte de ciutat que pot ser la fàbrica nova. 

-Els ciutadans demanen l’alliberament del peatge de la C-16. També calen solucions per la C-55 no?

Tenim el peatge més car de Catalunya i dels pocs que queden juntament amb el del Garraf. Tot això és gràcies a la negociació d’anteriors governs de la Generalitat que van estendre la concessió fins a l’any 2039 i aleshores haurem de patir un peatge fins aquell any i l’únic que tenim ara són bonificacions. 

Pel que fa a la C-55, s’han posat separadors a la calçada que fa que hi hagi menys accidents perquè abans era una ratera. Malauradament, hi ha accidents, però d’aquests no hem de lamentar víctimes mortals i això ja és prou important, però evidentment no és el servei ni molt menys que necessita Manresa.

El desdoblament 2+1 ja està pressupostat, per tant, demanem a la Generalitat que s’executin els trams que es puguin desdoblar i fer el 2+1. Son molts anys de patiment en aquesta carretera. 

– La millora en el transport del bus i el tren cap a Barcelona també és una reivindicació dels veïns i veïnes de la ciutat. Creu que cal una millora?

Aquí ens trobem amb un greuge històric que tots els governs, tant de Manresa com de la Generalitat, no han sabut trobar la solució. Hi ha hagut durant molts anys manca d’inversions. Ara, el govern de l’Estat ha decidit posar-se mans a l’obra per poder millorar l’estat de Rodalies a Catalunya.

Ara fa 3 setmanes, vaig demanar a la ministra Raquel Sánchez quan va venir aquí a Manresa, és que tinguem un taller de trens de reparació a Manresa. Això pot suposar un manteniment permanent de les vies de l’R4 alhora que millorarà fluïdesa en aquest transport.

És un factor clau reduir el temps i reduir les parades, que són moltes, estem parlant d’un trajecte de gairebé una hora i 20 minuts. Això és un greuge comparatiu que s’ha de millorar sí o sí. 

Pel que fa als autobusos, l’empresa està incomplint el contracte. Hi ha retards, els autobusos van plens a vessar amb gent dreta al passadís i això fa que sigui un perill. Caldria obrir un expedient perquè creiem que s’està incomplint la prestació del servei amb normalitat.

-Com és la llista que presenta el PSC el 28 de maig?

És una llista molt oberta, molt professional i molt treballada, de 28 manresans i manresanes de diferents camps professionals, de tots els barris de la ciutat i de diferents generacions. A més, hi ha un increment molt substancial de persones independents.

Tenim, perquè per primera vegada, un representant de comissions obreres a les nostres llistes amb llocs de sortida, la secretària general de la UGT o un exdirector de la UPC Manresa. També tenim una persona que coneix el comerç i el sector d’hostaleria, que també és una de les nostres grans apostes en aquesta llista.

-Quins resultats espera el 28 de maig? Pactes? 

No fem grans promeses, però sí que tot el que pugui fer que estigui a les meves mansho faré. La marca PSC és una marca que està en uns moments de recuperació i hem de recordar que és la primera força a escala de país. A Manresa tenim quatre regidors actualment. Havíem tingut majoria absoluta fa uns quants anys i les nostres perspectives és millorar substancialment aquests resultats per poder aconseguir l’alcaldia.

Hem de recordar que son 10 llistes les que han presentat candidatura i això farà que tot estigui molt obert. 

Les línies vermelles a l’hora de pactar és el nostre programa electoral. És un programa que, des d’un punt de vista de municipalisme social i de progrés, pot ser assumible quasi per totes les forces d’esquerres o de dreta moderada.

-Si arriba a l’alcaldia, què és el primer que pensa fer?

El primer que faré és que l’Ajuntament torni a ser de tots els manresans i manresanes, un Ajuntament que representi a tots els veïns i veïnes independentment de les seves ideologies amb una façana neta com es veu aquests dies.

-Per acabar, Manresa és…

És la ciutat que estimo i a la que vull dedicar els millors anys de la meva vida com a alcalde.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Sandra Guaita: “Cada reusenc hauria de tenir una zona verda a cinc minuts a peu”

Notícia següent

Mor el passatger davanter d’un turisme en una sortida de via

Notícies relacionades