La Regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Lleida ha començat l’any amb la publicació d’una nova edició del llibret cultural que ja es va estrenar a la tardor sota la marca Cultura:Lleida. La publicació, que es pot trobar imprès i en format digital, inclou més d’un centenar de propostes culturals programades a Lleida entre el gener i el maig del 2025. La portada s’ha reservat a l’Any Viñes, amb motiu de la commemoració dels 150 anys del naixement del pianista lleidatà, un dels noms que serà protagonista de l’activitat cultural a la ciutat aquest 2025.
La publicació ofereix a la ciutadania tota l’agenda cultural de la ciutat en un únic document, categoritzat per disciplines artístiques (Arts escèniques, Música, Arts visuals i Patrimoni, Lletres, Festes i Cultura popular, entre d’altres). També s’han editat diversos tríptics per temàtiques. Així, s’hi pot trobar l’oferta que ofereixen espais municipals com l’Auditori Municipal Enric Granados, el Teatre de l’Escorxador, el Teatre de La Llotja, el Centre d’Art La Panera, el Morera. Museu d’Art Modern i Contemporani de Lleida, la Sala d’Exposicions de l’Ajuntament de Lleida, la Casa dels Gegants, el Museu de l’Aigua, el Molí de Sant Anastasi, el Roda Roda Museu d’Automoció de Lleida, la Biblioteca Municipal de Pardinyes, o el Castell Templer de Gardeny , però també altres com el Museu de Lleida, l’Espai Cavallers, la Seu Vella, l’Espai Orfeó o la Biblioteca Pública de Lleida, a més d’esdeveniments culturals o festivals com l’Animac (del 20 al 23 de febrer) i el MUD (del 13 al 16 de març).
El llibret es pot trobar en paper a l’Auditori Municipal Enric Granados, la Biblioteca Pública de Lleida, la Biblioteca Pública de Pardinyes, el Centre d’Art la Panera, el Morera. Museu d’Art Modern i Contemporani de Lleida, el Museu Roda Roda, l’Orfeó Lleida, la Regidoria de Cultura de Lleida, el Teatre de la Llotja, el Teatre Municipal de l’Escorxador i l’Oficina de Turisme de Lleida.
Teatre i música, al Teatre Municipal de l’Escorxador
De la programació del Teatre Municipal de l’Escorxador en destaca Les mans, de Sílvia Munt, amb Raquel Ferri i Ernest Villegas. Serà dissabte, 1 de febrer (20 h), dins el cicle de teatre Imperdibles. L’obra, que explica la història de la Paula i l’Isaac i la seva primera pel·lícula, mostra els problemes de salut mental d’un dels protagonistes.
L’equipament municipal també acollirà dos concerts de música moderna de noms reconeguts en l’escenari musical català.
Pau Vallvé oferirà un concert presentació del nou disc Agorafília, que alhora serà la presentació del MUD 25. Serà divendres, 7 de febrer (21 h). El nou disc s’ha fet cap enfora en molts sentits i mescla el seu vessant més íntim i acústic amb l’electrònica de sintetitzadors i amb el seu toc explosiu de banda de rock.
D’altra banda, divendres, 25 d’abril (21 h), Judit Neddermann presentarà el disc amb què celebra els seus deu anys de carrera. El presenta a duet amb Pau Figueres, virtuosíssim guitarrista que ha esdevingut de forma orgànica una figura indispensable en la carrera de la Judit. En aquest temps, Nedddermann ha gravat cinc discs de cançons originals, ha musicat dues obres de teatre, ha rebut diversos premis i ha col·laborat amb artistes de renom internacional.
Òpera, al Teatre de La Llotja
Pel que fa al Teatre de la Llotja, la programació mostra una clara aposta per l’òpera, amb la programació de dos espectacles d’aquest gènere en el primer semestre de l’any.
Diumenge, 9 de març (18 h) es podrà gaudir de Nabucco, de G. Verdi, en quatre actes subtitulada en català. Ambientada a Babilònia, Nabucco és una òpera èpica que narra la rivalitat entre el rei babiloni Nabucodonosor, que oprimeix el poble jueu, i la seva filla adoptiva, Abigaille. L’òpera tracta temes com el poder, la redempció i la llibertat, amb personatges poderosos i emocions magistralment reflectides a través d’una música majestuosa i expressiva.
L’altra òpera programada és Carmen, de G. Bizet, dimecres, 21 de maig (20 h), també en quatre actes i subtitulada en català. Carmen és l’última òpera i la gran obra mestra de Georges Bizet, convertida avui dia en l’òpera francesa més popular i en una de les més representades arreu del món. La història transcorre a Andalusia, on els amors d’una gitana sensual i d’esperit lliure, Carmen, amb un militar de mentalitat estricta i tancada, Don José, acaben en tragèdia quan ell la mata perquè no accepta que ella, que sempre s’ha guiat pels seus instints, l’hagi deixat per un altre home.
A més, el Teatre de la Llotja comptarà amb altres grans espectacles, com Love, Love, Love, amb La Brutal, dissabte, 8 de febrer (20 h), una mirada àcida als somnis de joventut i les generacions perdudes.
Per a dissabte, 22 de març (20 h), s’ha programat Tirant lo Blanc, el clàssic de Joanot Martorell adaptat per Màrius Serra i dirigit per Joan Arqué, amb una perspectiva trencadora i actual. Més de cinc cents anys després de ser escrita l’obra, el muntatge que es proposa vincula les aventures del mític personatge cavalleresc amb els conflictes contemporanis, estableix paral·lelismes amb els relats nacionals que ens expliquem en la societat moderna i suggereix que la història sempre l’escriuen els vencedors i que els herois sempre s’erigeixen sobre els cadàvers de gent innocent.
Grans concerts a l’Auditori Municipal Enric Granados
Entre la programació de l’Auditori Municipal Enric Granados per als primers mesos de l’any destaca el 30è aniversari de l’equipament, que se celebrarà el 7 de febrer amb La reforma de Mendelssohn amb Jörg Widmann i Sarah Aristidou, una celebració simfònica d’espiritualitat renovada. L’espectacle comptarà amb l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC).
Abans, però, el 24 de gener, es podrà veure i sentir la Missa en Do Menor de Mozart. Es tracta d’un assaig obert de l’orquestra Le Concert des Nations, el cor la Capella Reial de Catalunya i solistes, dirigits per Jordi Savall. El concert és la cloenda de la tercera residència de Savall a l’Auditori, que tindrà lloc del 19 al 24 de gener.
Des mes de febrer destaca El doble de Brahms, el 21 de febrer. Un diàleg simfònic entre dos solistes que s’entrecreua amb el que s’estableix amb l’orquestra, en mans de Daishin Kashimoto —concertino de la Filharmònica de Berlin— i del violoncelista armeni Alexander Chaushian. A la segona part, L’Escocesa de Mendelssohn: va començar a esbossar-la després d’un viatge de joventut a Escòcia i no la va enllestir fins tretze anys després.
D’altra banda, el 23 de març, l’Auditori Municipal Enric Granados acollirà Ton Koopmann & Franz Schubert Filharmonia, amb Concerts per a violí de Bach i la “Júpiter” de Mozart. La veterania de Ton Koopman, referent internacional de la música barroca i la joventut d’Alexandra Soumm (violí) s’uneixen per oferir-nos la millor música concertant de Johann Sebastian Bach. També Mozart hi serà present amb la seva última simfonia, l’espectacular “Júpiter”.
Pel que fa al mes de maig, serà el torn de L’Emperador de Beethoven, el 17 de maig, amb Olga Kern al piano i la Franz Schubert Filharmonia. L’Emperador és el concert per excel·lència de Beethoven, que no en va autoritzar la interpretació fins que es va acabar l’ocupació de Viena per part de Napoleó. El director mexicà Carlos Miguel Prieto també ens proposa l’audició d’una obra mestra del seu país —l’espectacular Danzón núm. 2 d’Arturo Márquez, una síntesi perfecta entre simfonisme i música rítmica d’arrel popular— i les clàssiques Variacions concertants d’Alberto Ginastera, una obra encarregada pels Amics de la Música de Buenos Aires.
Una setmana després, el 23 de maig, la llegendària pianista Elisabeth Leonskaja, una de les últimes pianistes de la gran escola russa, posa el seu talent al servei de les magnífiques i desafiants tres últimes sonates per a piano de Beethoven, al concert La gran dama del piano.