A les portes del Dia Mundial de l’Ou, que se celebra aquest divendres 10 d’octubre, la Federació Avícola Catalana (FAC) ha presentat un estudi exhaustiu sobre el consum d’ous a Catalunya, que revela un missatge clar: la gran majoria dels catalans prefereixen els ous de proximitat. Segons les dades, vuit de cada deu ciutadans (81%) trien ous catalans per sobre d’altres procedències, principalment per la seva frescor, el suport a l’economia local i la sostenibilitat.
L’enquesta, elaborada per una consultora especialitzada amb una mostra de 1.000 participants, busca entendre millor com els consumidors perceben la procedència, el valor i el paper dels ous dins la seva alimentació. La iniciativa s’emmarca en un any especial per a Catalunya, que ostenta el títol de Regió Mundial de la Gastronomia 2025, un reconeixement atorgat per l’IGCAT per la seva aposta per la cultura alimentària, la sostenibilitat i la innovació gastronòmica.
La frescor i la proximitat, els valors més apreciats
L’estudi de la FAC destaca que el principal motiu pel qual els catalans opten pels ous de proximitat és la frescor del producte. Els consumidors consideren que una menor distància entre la granja i el punt de venda garanteix menys temps de transport i, per tant, millor conservació dels nutrients i del sabor.
“Un ou d’una granja propera preserva millor les seves característiques organolèptiques i té més durabilitat”, expliquen des de la FAC.
A més, el consumidor català associa aquesta elecció amb una manera de donar suport a l’economia local. Triar ous de proximitat significa, segons els enquestats, fomentar l’ocupació al sector primari, mantenir la tradició alimentària i contribuir a un model més sostenible i respectuós amb el medi ambient.
Coneixement i desconeixement: el codi de l’ou
Tot i l’interès per saber d’on prové el producte, l’estudi revela una manca de coneixement generalitzada sobre com identificar-ne l’origen. El 84% dels catalans reconeix que no sabria dir si un ou és de procedència catalana només mirant el codi de la closca.
El codi imprès a cada ou és una eina fonamental per garantir-ne la traçabilitat: indica el sistema de cria, el país i la granja d’origen. No obstant això, un 79% dels enquestats afirma que és difícil d’interpretar, i un 25% admet que no sap què vol dir exactament.
“El codi de la closca és una eina clau per al consumidor. Sabem que pel 81% dels catalans la proximitat és un factor important, i és la nostra responsabilitat ajudar-los a entendre com identificar-la”, ha explicat Joan Anton Rafecas, president de la FAC. “Aquesta iniciativa busca connectar allò que el consumidor valora amb allò que realment sap.”
Els ous, presents a gairebé totes les llars catalanes
L’estudi confirma que gairebé tots els catalans consumeixen ous amb regularitat. El 60% en menja entre dues i tres vegades per setmana, el 23% ho fa setmanalment, i un 9% diàriament. Les dones i les persones més grans són les que en consumeixen amb més freqüència.
Tot i això, els participants creuen que podrien augmentar el consum, ja que el consideren un aliment saludable i versàtil. De fet, tres de cada deu pensen que la quantitat ideal seria entre quatre i cinc ous per setmana.
Segons dades del Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA), cada català menja 147 ous a l’any, lleugerament per sobre de la mitjana estatal (143), però lluny de comunitats com Cantàbria, on se n’arriben a consumir 193 per persona i any.
Els supermercats continuen sent el principal punt de compra, amb un 72% dels consumidors, però la botiga de barri guanya força (31%), i els mercats municipals segueixen sent una opció destacada per persones grans i homes. A l’hora de triar, els criteris més valorats són la mida (25%), la frescor (16%) i el preu (16%).
A més, el consum tradicional d’ous per dinar o sopar està canviant, especialment entre els joves. El 54% dels menors de 44 anys afirma que ja ha incorporat els ous a l’esmorzar, seguint una tendència global que els posiciona com un aliment energètic, nutritiu i fàcil de preparar.
En general, el 64% dels catalans menja ous per sopar i el 50% per dinar, però la presència creixent en el primer àpat del dia indica un canvi d’hàbits alimentaris.
Un sector fort i estratègic
Catalunya és un referent dins la producció d’ous de l’Estat. Amb 4,27 milions de gallines ponedores, el país va produir el darrer any més de 104 milions de dotzenes d’ous, dels quals 87 milions es consumeixen internament.
A nivell estatal, Espanya produeix 1.169 milions de dotzenes anuals, cosa que la situa com el tercer productor d’ous més important de la Unió Europea.
“Tria ous amb accent català”: una campanya per conscienciar
A partir de les conclusions de l’estudi, la FAC ha llançat una nova campanya sota el lema “TRIA OUS AMB ACCENT CATALÀ”, amb materials divulgatius que busquen fomentar un consum més conscient, responsable i informat.
L’objectiu és reduir la bretxa entre allò que el consumidor valora i allò que realment coneix sobre la procedència dels productes que compra.
En paraules de Rafecas, “volem que el consumidor català reconegui i valori l’ou que es produeix aquí, perquè és sinònim de qualitat, frescor i compromís amb el territori.”
La Federació Avícola Catalana (FAC), amb més de 40 anys de trajectòria i més de 300 empreses associades, continua treballant per defensar el sector, millorar-ne la competitivitat i impulsar la divulgació del producte avícola català.