Catalunya ja ha encetat de nou tota la maquinària electoral després que el president Pere Aragonès convoqués eleccions anticipades per al pròxim 12 de maig. Les eleccions quedaran convocades oficialment aquest dimarts, 19 de març, quan es publiqui al Diari Oficial de la Generalitat (DOGC) després que Aragonès hagi signat aquest dilluns el decret.
Començarà així el cicle de 54 dies que la llei electoral dicta com a temps màxim que ha de passar entre la dissolució del Parlament i la celebració de les eleccions, el 12 de maig.
Com és habitual, hi pot haver persones que el dia de les eleccions no puguin ser al seu municipi, i la llei permet votar per correu perquè aquestes persones puguin exercir el seu dret a vot independentment d’on siguin el dia de les eleccions.
Data límit per demanar el vot per correu
El termini per demanar el vot per correu quedarà obert amb la convocatòria de les eleccions aquest 19 de març i s’allargarà fins al dia 2 de maig, 10 dies abans de la cita amb les urnes.
On demanar el vot per correu
Per fer-ho, les persones interessades a demanar el vot per correu poden fer-ho presencialment a les oficines de Correus, presentant el DNI, el passaport o el carnet de conduir.
Si, en canvi, es vol demanar a través de la pàgina web de Correus, s’haurà de fer amb el DNI electrònic o amb un altre certificat digital vàlid, com l’IDCAT.
Si l’Oficina del Cens accepta el vot per correu, el sol·licitant ha de tenir en compte que ja no podrà fer-ho de forma presencial, a les urnes, el 12 de maig.
Qui pot demanar el vot per correu
El vot per correu el pot demanar qualsevol persona que compleixi els requisits per exercir el dret de forma presencial.
És a dir, haurà de ser un ciutadà major d’edat el dia de les eleccions i estar inscrit en el cens electoral, tant si resideix a Catalunya com si ho fa a l’estranger. Si ho fan a l’estranger, podran demanar la documentació de forma telemàtica o a les oficinals consulars.
Si el votant no pot demanar la documentació per malaltia o incapacitat, ho podrà fer una altra persona en el seu nom, però necessitarà una acta notarial i un certificat mèdic que ho permeti.
Documentació que rebrà el votant per correu
Un cop es demani el vot per correu, l’Oficina del Cens Electoral enviarà les paperetes de les diferents candidatures per correu certificat. Amb elles enviarà també un sobre on caldrà posar la papereta i dipositar-lo a l’adreça postal que s’hagi indicat a la sol·licitud.
Cal saber que aquesta documentació només es pot rebre de forma presencial, és a dir, si el sol·licitant no és a casa en el moment de l’entrega, haurà d’acudir a l’oficina de Correus amb la seva documentació personal perquè li entreguin.
Correus començarà a enviar la documentació el pròxim 22 d’abril i fins al 5 de maig.
Com es vota per correu?
Quan el sol·licitant del vot per correu disposi de tota la documentació necessària, haurà d’introduir la papereta amb el seu vot al sobre electoral i l’enviarà per correu certificat a la mesa electoral on hauria de votar en cas de fer-ho presencialment.
L’enviament es pot fer entre el 22 d’abril i el 8 de maig, una data que es podria modificar, i no és necessari fer-lo amb segell, però s’haurà de fer de forma presencial en una oficina de Correus i amb la documentació personal.
De nou, si el votant no pot anar presencialment a entregar el seu vot, ho haurà de fer una tercera persona degudament autoritzada i amb la documentació corresponent.
Com es comptabilitza el vot per correu?
El mateix dia de les eleccions, Correus enviarà a cada mesa electoral els vots per correu que li pertoquin, que s’introduiran a les urnes un cop acabi la jornada de votació, a les 20:00 h en la majoria dels casos. Es comprovarà que cada vot estigui inscrit al cens i que estigui a l’urna de la mesa electoral correcta.
Si arriben sobres durant el 12-M a les oficines de Correus, aquests vots encara s’enviaran a les meses sempre que arribin abans de les 20:00 h. Si ho fan després, es destruiran.