VÍDEO | Desmantellen un grup criminal que robava cotxes a Catalunya i els enviava a l'Àfrica

S'havien arribat a robar més de 250 vehicles del mateix model de SUV a Catalunya

22 d'octubre de 2025 a les 09:54h

Els Mossos d’Esquadra, a través de la Divisió d’Investigació Criminal (DIC) de Girona i Lleida, juntament amb el Servei de Vigilància Duanera de l’Agència Tributària, han desmantellat entre l’agost i l’octubre de 2025 una organització criminal dedicada al contraban internacional de vehicles sostrets, principalment amb destinació a la República de Gàmbia.

L’operació ha culminat amb nou detinguts, la recuperació d’una quarantena de vehicles i el desmantellament d’una infraestructura perfectament organitzada amb naus industrials i descampats repartits per Catalunya, Osca i Almeria.

UNA TRAMA ESPECIALITZADA

La investigació es va iniciar després de detectar un increment de robatoris d’un mateix model de SUV d’origen asiàtic, especialment a partir del 2023. En només dos anys, es van denunciar més de 250 sostraccions d’aquest tipus de vehicle a Catalunya. Els cotxes, en comptes d’aparèixer abandonats, eren localitzats en contenidors preparats per a l’enviament marítim cap a països africans.

El 22 de juliol, els Mossos d’Esquadra van descobrir una desena de vehicles sostrets en una nau de Girona, a punt d’introduir-se al mercat il·lícit. Gràcies a la cooperació amb Interpol, es va interceptar al Marroc un contenidor que havia sortit del port de Barcelona i contenia quatre vehicles sostrets a la Ràpita, Roses i França, amb destinació final al port de Banjul (Gàmbia).

Els investigadors van comprovar que els delinqüents utilitzaven sistemes electrònics avançats per accedir als vehicles simulant la clau original. Després els amagaven en contenidors marítims barrejats amb ferralla o mercaderia genèrica per evitar-ne la detecció a duanes.

CENTRES LOGÍSTICS

La primera fase de l’operació es va desenvolupar a Castelló i Almeria, on els agents van localitzar una nau industrial a Húercal de Overa que servia com a centre logístic de la xarxa. Els caps de setmana i festius, els membres de l’organització carregaven els contenidors amb la intenció d’eludir les inspeccions.

El 6 d’agost, quatre contenidors sospitosos van ser inspeccionats: contenien 15 vehicles sostrets, valorats en més de 300.000 euros. Aquell mateix dia, es van detenir tres persones i es van localitzar documents i ordres de transport vinculats a la trama.

La informació obtinguda va permetre crear un equip conjunt d’investigació entre Girona i Lleida, que va seguir el rastre de noves càrregues. Es van descobrir descampats i naus a Riudellots de la Selva i Montsó on s’amagaven vehicles abans d’enviar-los als ports de Barcelona, Castelló i València.

SEGONA FASE DE L'OPERACIÓ

El 18 de setembre, els investigadors van intervenir set vehicles sostrets en una nau de Montsó i van detenir sis membres més del grup a Girona, Salt, Cassà de la Selva i Lleida.

Un dels detinguts ja havia estat arrestat a Almeria en la primera fase. Finalment, el 2 d’octubre, es va produir una darrera detenció a Manresa relacionada amb els mateixos fets.

Els detinguts han passat a disposició judicial, acusats de robatori de vehicles, contraban internacional i pertinença a organització criminal. La policia manté la investigació oberta i no es descarten noves detencions.

Amb aquesta operació, els Mossos d’Esquadra i el Servei de Vigilància Duanera han assestat un dur cop a una xarxa criminal transnacional que havia aconseguit establir un flux constant de vehicles robats cap a l’Àfrica, utilitzant una xarxa logística sofisticada i altament professionalitzada.