Vespreig, elegida la paraula de l’any 2025

IA és el segon neologisme més votat i neurodivergent el tercer en una edició amb rècord de participació

17 de desembre de 2025 a les 10:46h

El neologisme guanyador de 2025 és vespreig, que ha obtingut 3.955 vots, el 25,6% del total. La dotzena edició de la campanya La paraula de l’any ha batut el rècord històric de participació, amb 15.513 persones votant entre les 10 paraules candidates, la xifra més alta des de la primera edició, l’any 2014.

Segons els resultats fets públics aquest dimecres, les paraules que completen el podi són IA, amb 3.490 vots (22,5%), i neurodivergent, amb 1.831 vots (11,8%).

Davant d’aquests resultats, la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) ha anunciat que estudiarà amb especial atenció el terme vespreig amb l’objectiu de valorar-ne la possible incorporació al diccionari normatiu.

La campanya està impulsada per l’Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), la Secció Filològica de l’IEC, el TERMCAT i 3Cat, a través del portal lingüístic ésAdir, que han donat a conèixer els resultats com a organitzadors de l’edició d’enguany.

Resultats de la votació

Després de vespreig, IA i neurodivergent, el rànquing de paraules més votades queda així:

  • salut mental (11,4%)

  • gazià / gaziana (9,4%)

  • matxa (7,8%)

  • queer (4,6%)

  • crisi climàtica (3,8%)

  • influenciador / influenciadora (1,7%)

  • dejuni intermitent (1,3%)

L’objectiu de la iniciativa, que va començar fa 11 anys, és fomentar l’interès i la participació de la ciutadania en l’evolució de la llengua catalana i tenir en compte el seu punt de vista en l’ús i la consolidació de nous mots.

Les paraules guanyadores d’altres edicions

En edicions anteriors, els neologismes escollits han estat: estelada (2014), dron (2015), vegà-ana (2016), cassolada (2017), sororitat (2018), emergència climàtica i animalista (2019), coronavirus (2020), negacionisme (2021), birra (2022), viralitzar i tiet/tieta (2023) i dana (2024).