Els transportistes catalans alerten d’un augment del 30% dels costos pel repunt del combustible

La patronal CETCAT parla d'una "afectació important" i reclama al govern espanyol que activi un paquet d'ajudes

10 de març de 2026 a les 09:20h

Els transportistes catalans observen amb preocupació l’escalada del conflicte a l’Orient Mitjà, que ja està impactant directament en els seus costos operatius. El sector calcula que l’encariment sobtat del combustible ha provocat un increment d’aproximadament el 30% en les despeses, una situació que pot acabar repercutint en el preu final dels serveis de transport.

El president d’Asetrans a Girona i de la patronal CETCAT, Eduard Ayach, ha advertit que el preu del petroli s’ha disparat en pocs dies. “Les xifres que tenim canvien diàriament, però el barril de Brent s'ha disparat i ja supera els 100 dòlars. Aquest increment de prop d'un 30% l'hem d'acabar traslladant als nostres serveis”, ha apuntat a l’ACN. Segons Ayach, l’augment del cost del carburant suposa “una afectació important” per a les empreses del sector.

Davant aquesta situació, el president de CETCAT ha reclamat al govern espanyol que impulsi mesures de suport per pal·liar l’impacte econòmic. “Com a sector del transport sempre volem un màxim d'estabilitat en el preu de les matèries primeres i reclamem al govern espanyol que activi un paquet d'ajudes per afrontar aquesta pujada de preus dels carburants”, ha assenyalat.

Entre les possibles mesures, el sector planteja augmentar el pes del combustible en la fixació de tarifes, aplicar bonificacions o fins i tot establir una tarifa plana per al carburant. “Si el Ministeri ens diu que es fixa el preu del combustible a 1,50 euros el litre i que l'Estat assumeix l'increment, nosaltres no tenim cap problema”, ha afirmat Ayach, recordant que alguns països de la Unió Europea ja han aplicat ajudes similars a través dels impostos als carburants.

Ayach també ha advertit que la durada del conflicte pot tenir conseqüències més àmplies per al sector. “Aquí ens preocupa que el conflicte s'allargui en el temps. Això pot desestabilitzar els volums i els nivells d'activitat en el transport per carretera”, ha explicat.

El president de CETCAT també ha criticat que les petrolieres hagin incrementat els preus abans d’hora i ha lamentat la falta d’intervenció pública. “Ja fa dies que ens hauríem d'haver queixat que les petrolieres han apujat preus abans d'hora i que el govern no hi està posant res de la seva butxaca”, ha reflexionat.

Malgrat tot, el sector assumeix que haurà de traslladar part d’aquest increment als clients. “En comptes de queixar-nos, nosaltres diem que aquesta és la situació que tenim, que ens afecta molt, i que ara ho hem de traslladar al nostre servei”, ha remarcat Ayach. En aquest sentit, ha posat com a exemple les grans empreses alimentàries: “una gran multinacional alimentària com Mercadona ho té més fàcil per justificar l'increment de preu d'un producte al lineal del supermercat”.

Mentrestant, algunes empreses ja estan assumint trajectes amb pèrdues. “Ara nosaltres, com a sector, ens toca fer aquest paper”, ha avisat el president de CETCAT, que reconeix que “ja han fet o hauran de fer en els pròxims dies algun viatge 'a pèrdues'. “Al final haurem pagat més combustible del que estava pressupostat i l'haurem d'assumir nosaltres”, ha conclòs amb resignació.

Sobre l'autor
Adrià Torres foto
Adrià Torres
Veure biografia
El més llegit