El telèfon d'atenció ciutadana 012 estarà disponible els caps de setmana a partir del 2026

Aquest servei dona suport per fer tràmits administratius, pagar impostos i sol·licitar cita prèvia per a oficines presencials

26 d'agost de 2025 a les 13:43h

El Consell Executiu ha donat llum verda aquest dimarts a l'ampliació de l'horari del telèfon d’atenció ciutadana 012 perquè a partir del gener de 2026 també estigui disponible els caps de setmana. Concretament, s'ha aprovat un Acord de Govern que preveu que el 012 atengui des del gener que ve els dissabtes i diumenges no festius de 9.00 a 20.00 hores, horari que se sumarà a l’habitual de dilluns a divendres de 8.00 a 22.00 hores. Properament s’iniciarà la licitació del servei ampliat per a l’any vinent, amb un pressupost d’uns 16,78 milions d’euros. La mesura forma part del nou model d’atenció ciutadana impulsat pel Govern en el marc de la reforma de l’Administració, que aposta per fer més accessibles i personalitzats els serveis públics.

El conseller de la Presidència, Albert Dalmau, ja ho va anunciar en una entrevista a l'ACN en la qual va defensar la necessitat d'oferir el servei de manera “ininterrompuda”. Per fer efectiva aquesta ampliació, la Generalitat obrirà properament el procés de licitació pública per adjudicar l’empresa que gestionarà el nou servei ampliat del 012. La contractació serà per al 2026 —prorrogable a un any més— i inclourà la cobertura horària de cap de setmana i més millores qualitatives i funcionals per adaptar el servei a les necessitats del nou model d’atenció ciutadana, com ara la incorporació d’agents digitals.  

Gratuït des de juliol de 2024, el 012 ofereix suport en tràmits administratius, pagament d’impostos i sol·licitud de cita prèvia per a oficines presencials, així com informació sobre serveis públics com educació, habitatge, mobilitat o cultura, entre altres. Compta amb uns 300 agents que acompanyen les persones en l’ús dels serveis digitals, afavorint l’autonomia i garantint que ningú quedi enrere, sigui quin sigui el seu nivell de competència digital.

Entre juliol de 2024 –quan va passar a ser gratuït– i el 30 de juny de 2025, el servei ha atès més de dos milions de trucades, un increment del 12% respecte al mateix període de l’any anterior. Les atencions a través del servei de suport a la tramitació s’han mantingut estables, mentre que les interaccions a través de xarxes socials han augmentat un 7%.

A més del reforç del 012, el model preveu desplegar una xarxa troncal d’Oficines d’Atenció Ciutadana integrades que arribi a totes les vegueries i cinc vehicles que a partir del primer trimestre de l’any que ve faran d’oficina mòbil i cobriran més de 80 municipis i zones rurals. També altres canals digitals com l’Oficina Virtual, els punts d’atenció personalitzada amb videoatenció i la renovació del portal gencat.cat, entre altres.