Renfe ha anunciat que destinarà una partida de 23,5 MEUR en la millora de la disponibilitat i fiabilitat dels trens de la flota de Rodalies. Entre d'altres, s'incrementarà l'atenció en via per reduir la necessitat d'entrada dels trens als tallers i se n'augmentarà la capacitat per atendre els vehicles que hi entren fora de la planificació prevista. En paral·lel, al taller de Sant Andreu Comtal s'incorporarà un servei d'assistència correctiva permanent del parc de Mitjana Distància, i a Ripoll es reforçarà el servei de manteniment per atendre les necessitats pel tall de la línia R3. Els sindicats han denunciat que s'han suprimit més de 700 trens aquest juliol a Catalunya, principalment a causa d'avaries i manteniment dels combois.
L'objectiu d'aquestes mesures de reforç del manteniment de trens és optimitzar la planificació de l'entrada dels vehicles als tallers on es fan els treballs, tant preventius com correctius, així com augmentar la capacitat del manteniment. Principalment, Renfe vol atendre a partir d'ara les avaries i el manteniment correctiu a la mateixa via per reduir la necessitat que els vehicles hagin d'entrar als tallers. Per fer-ho possible, s'incrementaran els torns d'assistència tècnica en estacions com Maçanet, Blanes, Sant Vicenç de Calders, Estació de França i Tarragona. Així mateix, es crearan nous llocs d'assistència tècnica a Lleida, Tortosa, Figueres i Bellvitge.
A banda, es crearà un equip de manteniment permanent format per vuit mecànics especialitzats que prestaran servei en trens, distribuïts en dos torns diaris, per garantir la continuïtat i eficiència del servei durant tota la jornada. Finalment, es crearà un lloc addicional de coordinació d’assistència tècnica en línia al Centre de Gestió de Rodalies, durant les 24 hores del dia i els 365 dies l'any.
Més capacitat als tallers i torn de nit a Cornellà i Montcada
D'altra banda, Renfe aposta també per incrementar la capacitat dels tallers per atendre els vehicles que hi entren fora de la planificació prevista. A les bases de manteniment de Cornellà i Montcada, s'augmentarà la capacitat productiva al torn de nit i així s'oferirà un servei de manteniment al 100% de la capacitat dels tallers les 24 hores del dia.
Renfe apunta igualment que millorarà la capacitat de manteniment al taller de Sant Andreu Comtal, on s'incorporarà un servei d'assistència tècnica externa permanent per a l'atenció al manteniment correctiu del parc de Mitjana Distància de Rodalies. I també reforçarà el servei del manteniment en l'àmbit de Ripoll per atendre les necessitats derivades del tall de la línia R3, l'inici previst del qual serà a finals de setembre. S'enfortiran els llocs d'assistència tècnica actuals, cobrint més torns i ampliant la capacitat d'assistència a les estacions de Puigcerdà, Ripoll i Vic.
189 MEUR per a les bases de manteniment de Catalunya
La partida de 23,5 MEUR que Renfe destinarà a reforçar el manteniment dels seus trens de Rodalies forma part de la dotació pressupostària prevista en el contracte que la companyia acaba de treure a licitació per donar continuïtat als treballs de manteniment de primer nivell que es realitzaran en diversos tallers de Catalunya i Madrid. En total, el pressupost és de 357,7 MEUR. En el cas de Catalunya, a les bases de manteniment de Cornellà, Montcada, Mataró, Vilanova i la Geltrú i Sant Andreu s'hi destinaran més de 189 milions d'euros.