Sílvia Orriols, Aitana o Pau Cubarsí, nous caganers d'aquest Nadal

L'empresa gironina amplia el catàleg que ja suma 750 figuretes i estén sobretot les del món del còmic i els dibuixos

07 de novembre de 2025 a les 10:39h

L’empresa gironina Caganer.com torna a filtrar l’actualitat amb el seu humor característic i incorpora desenes de noves peces fins a un catàleg que ja suma 750 referències. Aquest Nadal, la família que més creix és la dels personatges de còmic i dibuixos animats, amb novetats com Mortadel·lo i Filemó, Zipi i Zape, Mickey i Minnie Mouse o el peluix Labubu. De fet, és la segona línia més venuda —només per darrere del clàssic pagès amb barretina— sense deixar de banda esports, música o política. Entre les noves cares hi ha Aitana i Joan Dausà; els blaugranes Pau Cubarsí, Pedri i Raphinha; el tennista Jannik Sinner; el papa Lleó XIV; el dissenyador Karl Lagerfeld i l’alcaldessa de Ripoll Sílvia Orriols.

La família Alós-Pla continua transformant en caganers figures conegudes de l’esport, la música, el còmic, el cinema i la política. L’actualitat hi pesa, però l’empresa també aposta per personatges atemporals per eixamplar un catàleg cada cop més eclèctic.

Per a aquesta campanya, la firma de Torroella de Montgrí (Baix Empordà) presenta una cinquantena de llançaments. El gruix recau en còmic i animació, l’àmbit que més s’expandeix aquest 2025 i la segona família en vendes, seguida per cinema i política. Enguany arriben al pessebre Mortadel·lo i Filemó —els detectius creats per Francisco Ibáñez—, els bessons trapelles Zipi i Zape —de Josep Escobar—, les icones de Disney Mickey i Minnie, dos personatges de Bob Esponja (Calamardo i Patricio), la parella de Rick i Morty, l’entrenador de Pokémon Ash amb Pikachu i el viral peluix xinès Labubu.

En l’àmbit esportiu, s’amplia la nòmina del primer equip del Barça amb Pau Cubarsí, Pedri i Raphinha; s’hi afegeixen també Jannik Sinner i el pilot català Àlex Márquez.
Pel que fa a la música, entren al catàleg Aitana, Joan Dausà i Miku Hatsune (creada el 2007 al Japó i reconeguda com la primera artista virtual). En política, tot i menys novetats que altres anys, s’incorpora Sílvia Orriols, alcaldessa de Ripoll i líder d’AC.

En societat, prenen forma de fang el nou papa Lleó XIV i Karl Lagerfeld —amb el seu gat Choupette—. I, en cinema i sèries, s’estrenen Rocky Balboa, Vito Corleone (El Padrí), un xenomorf d’Alien i Dimecres Addams. Completen el llistat una deessa Temis, un gat i un gos, i noves mides dels caganers tradicionals masculí i femení.

“Col·lecció transversal”

El copropietari i escultor Marc Alós subratlla que la seva és una col·lecció que "va creixent" i per a la qual no es posen "cap mena de sostre". "Fa temps que les nostres botigues estan obertes tot l'any, amb la voluntat de desestacionalitzar els caganers", assenyala.

"Per això, les nostres novetats les anem treballant durant tot l'any, intentant tocar tot allò possible perquè el nostre client és molt heterogeni", explica. "Hi ha figures que són universals, com els oficis o els caganers típics, que tenen una vida útil molt llarga i mai passen de moda; la nostra col·lecció es transversal i combina tradició amb els personatges més actuals", afegeix.

Durant 33 anys d’història, l’empresa familiar ha creat més de mil figuretes, tot i que n’hi ha que han deixat de produir —com futbolistes retirats o polítics fora de focus. Sobre la fornada d’enguany, Alós apunta que en esports es continua "actualitzant aquesta línia" perquè "els millors de cada disciplina" tinguin el seu caganer, i que al Barça s’estaven "quedant endarrerits". "Hem apostat també pel còmic i, com també va passar amb els dos anteriors, hem considerat interessant que Lleó XIV tingués la seva figureta", precisa.

Trump i Messi, al capdavant

Més enllà del pagès amb barretina —encara el supervendes—, el rànquing l’encapçala la figura de Donald Trump. La segueix Leo Messi amb la Pilota d’Or, i el jove Lamine Yamal, tot i haver-se estrenat fa poc més d’un any, ja és entre els més demanats.

Amb seu a Torroella de Montgrí, Caganer.com produeix les peces des del 1992. Els germans Sergi i Marc Alós lideren la segona generació del negoci iniciat per la seva mare, Anna Maria Pla. Des de llavors, cada temporada s’hi afegeixen noves figures que homenatgen personatges reals i ficticis. L’objectiu no és la burla, sinó un tribut i la difusió de la cultura catalana arreu del món.

Per desestacionalitzar el producte, fa quatre anys van obrir la primera botiga física; avui en tenen a Barcelona, Madrid, Bilbao, Girona i Torroella, i venen arreu del món a través de la seva web oficial.