El debat sobre les tarifes addicionals per portar equipatge de mà torna al centre de l’escena europea. L’Organització Europea de Consumidors (BEUC) i 16 entitats de defensa dels drets dels usuaris de 12 països han presentat una denúncia conjunta davant la Comissió Europea i la Xarxa de Cooperació per a la Protecció dels Consumidors (CPC) contra set aerolínies que, presumptament, estarien cobrant de manera indeguda per aquest servei bàsic.
Les companyies assenyalades —Easyjet, Norwegian Airlines, Ryanair, Transavia, Volotea, Vueling i Wizzair— són acusades d’aplicar suplements considerats il·legítims per una peça d’equipatge de cabina que hauria d’estar inclosa en el preu del bitllet, segons la jurisprudència del Tribunal de Justícia de la UE. El BEUC exigeix una investigació a escala europea i reclama una reforma clara del marc legal del sector aeri per acabar amb el que consideren una pràctica “abusiva i generalitzada”.
Durant un acte celebrat a Brussel·les, el ministre espanyol de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, Pablo Bustinduy, ha expressat el suport total del govern espanyol a la denúncia i ha defensat amb contundència les sancions que ja s’han imposat a diverses aerolínies. “Cap empresa pot estar per sobre de la llei”, ha advertit. Bustinduy ha assenyalat que la protecció dels consumidors no només passa per sancionar, sinó també per garantir una competència justa entre companyies, especialment davant pràctiques que afecten directament els drets dels viatgers.
El director general del BEUC, Agustín Reyna, ha remarcat que els passatgers esperen poder volar amb una bossa petita i una maleta de cabina sense haver de pagar més.
Per la seva banda, l’Associació de Línies Aèries (ALA) ha defensat en un comunicat que cobrar per l’equipatge de mà és “una pràctica legal”, tot i reconèixer que la jurisprudència europea és contradictòria. Segons l’entitat, hi ha més de 40 sentències a Espanya que avalen aquest model de negoci i afirmen que la mesura ha ajudat a reduir retards, ja que es disminueix el volum d’equipatge a la cabina.
L’ALA també ha volgut matisar que les companyies ja permeten una petita bossa de mà que càpiga sota el seient, complint —diuen— amb les exigències bàsiques de seguretat. A més, han assenyalat que Espanya és l’únic país de la UE on s’ha prohibit explícitament aquest cobrament, fet que ha generat preocupació a Brussel·les pel possible trencament de l’harmonització normativa dins el mercat únic europeu.
Mentrestant, l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), que també impulsa la denúncia, ha demanat a l’Audiència Nacional espanyola que adopti mesures cautelars perquè les aerolínies suspenguin provisionalment aquest recàrrec. Consideren que es tracta d’un “frau massiu” que cal aturar immediatament.
Amb la denúncia sobre la taula i les institucions europees pressionades per respondre, s’obre un nou capítol en el llarg conflicte entre consumidors, governs i grans operadors del sector aeri. El vol cap a unes regles del joc més clares i justes, però, sembla que encara té trajecte per recórrer.