El passat dijous a la nit, el president de la Generalitat, Salvador Illa, va posar en valor el model turístic de Catalunya com una història d’èxit i prosperitat. Durant l’acte celebrat al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), amb motiu del 40è aniversari de l'Agència Catalana del Turisme, es va presentar el pla titulat '(+) Catalunya, millor turisme', que vol marcar un nou rumb per al sector.
Una visió equilibrada i sostenible
Illa va emfatitzar que el turisme hauria de ser un element fonamental per a la convivència i un factor que afavoreixi “un valor compartit i foment de l’orgull de pertinença”. A més, va assenyalar que aquest model ha d’adaptar-se al ritme d’evolució del país. En paraules seves: “Cal saber quin tipus de turisme volem i com el volem
”, destacant la necessitat d’aconseguir un equilibri entre benestar comunitari i sostenibilitat ambiental.
Així mateix, va remarcar que els indicadors d’èxit no s’han de basar només en les xifres dels visitants sinó també en “el valor que l’activitat aporta a la societat i al territori”. En aquest sentit, Illa va deixar clar: “No volem qualsevol turisme, volem el millor turisme
”. A més, va posar en relleu que en un món on alguns sectors promouen divisions, el turisme és una eina per “unir cultures i persones
”.
Dades econòmiques i socials clau segons Sàmper
D’altra banda, el conseller d’Empresa i Treball, Miquel Sàmper, va recordar dades rellevants sobre el pes del sector. Va explicar que el turisme representa prop d’un 12% del PIB català i afecta directament més de mig milió de persones. També mobilitza unes 126.000 empreses vinculades a aquesta activitat.
Sàmper va subratllar que “el nostre turisme és líder a Europa” i constitueix un motor essencial per a l’economia catalana. A més, va insistir en què cal valorar l’èxit no només pels números sinó pel benefici real aportat als residents, al territori i al conjunt del país.
Eixos principals del pla '(+) Catalunya, millor turisme'
L’executiu català defineix aquest nou pla com una aposta per una concepció renovada del desenvolupament turistíc. Entre els objectius destacats hi ha:
- Desestacionalització: reduir la concentració temporal dels fluxos.
- Desconcentració territorial: impulsar altres zones fora dels punts tradicionals.
- Aumento del valor econòmic i social: potenciar beneficis més amplis per a tothom.
- Satisfacció tant dels residents com dels visitants.
- Sostenibilitat ambiental y social.
- Potençament de la marca turística 'Catalunya'.
Aquesta iniciativa incorpora també per primera vegada els residents com a protagonistes centrals en la promoció i gestió turística.
Trobades professionals durant l’acte commemoratiu
L’esdeveniment incloïa dues taules rodones on diversos experts van debatre temes cabdals relacionats amb les perspectives futures del sector. Aquestes sessions van servir per intercanviar opinions sobre les necessitats actuals i reptes estratègics per mantenir la competitivitat turística catalana.