Les incidències “destacades” registrades al servei de Rodalies de Catalunya durant el primer semestre del 2025 han provocat fins a 90.013 minuts de retards, equivalents a 1.500 hores, i han afectat 1.155.230 passatgers, segons dades facilitades pel Departament de Territori en resposta parlamentària a una pregunta d’ERC.
En aquest període, es van comptabilitzar 175 alteracions greus al servei, gairebé una per dia, que van repercutir en 5.779 combois. El març va ser el mes més crític, amb 2.113 trens afectats i 411 hores de demora acumulada. El juny va sumar 352 hores més.
Les línies més castigades i els dies més afectats
Les línies regionals concentren la majoria de les incidències: l’R15 encapçala el rànquing amb 111 afectacions –sis de cada deu dies de servei–, seguida de l’R14 (77) i l’R16 (69). També hi destaquen l’R13 i l’R17 (45 cadascuna) i l’R11 (27). A la xarxa de Rodalies de Barcelona, les més castigades són l’R4 (17), l’R2 (13) i l’R1 (11).
El 28 d’abril va ser la jornada més crítica, coincidint amb l’apagada elèctrica general que va deixar 258.420 passatgers afectats i 945 trens alterats. El 17 de març, malgrat la desconvocatòria d’una vaga de maquinistes, 84.268 viatgers van patir retards en 387 combois. També destaca el 3 de març, amb incidències repetides arran de la represa del servei entre Tarragona i Barcelona després d’obres al túnel de Roda de Berà, que van derivar en 110 hores de demora.
Causes i futur del servei
La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha explicat que les incidències tenen orígens diversos: des d’avaries en la infraestructura i el material rodant fins a obres, problemes de personal o causes externes com incendis i actes incívics. Paneque ha remarcat que la creació de la nova empresa mixta Rodalies de Catalunya suposa “un pas més en un traspàs crucial per reforçar la governança pròpia des de la proximitat i, sobretot, per garantir la qualitat del servei”.