La temporada nadalenca de 2024 arriba amb una sorpresa amarga per als consumidors: la pràctica de la “reduflació”, un fenomen que combina l’augment de preus amb la reducció de la quantitat dels productes, ha afectat nombrosos dolços tradicionals de Nadal. Les marques més conegudes de torrons i bombons s’han sumat a aquesta estratègia comercial ja fa anys, que es tradueix en menys producte per més diners, amb l’impacte directe en la butxaca de les famílies.
Un dels casos més destacats és el del torró de xocolata Suchard, que ha patit una pujada de preu alarmant, segons un estudi dut a terme per FITstore. Si fa cinc anys el seu cost era de 3,99 euros per 260 grams, en l'actualitat el preu continua sent el mateix, però el pes de la tauleta s'ha reduït a 230 grams, una disminució de l'11,5%. Això suposa una pujada del preu per quilo de gairebé el 13%, que pot passar desapercebuda per a molts consumidors, ja que l'envàs segueix sent aparentment el mateix.
"El que estem veient és un engany subtil", explica Luis Cañada, CEO de FITstore, una companyia espanyola de referència en l'ecommerce del fit-food saludable. "Els fabricants mantenen els preus, però amaguen la pujada a través de l'escorça del producte més petit. És un tipus de pràctica que, tot i que no sempre és evident per al consumidor, fa que l’impacte en el pressupost familiar sigui notable".
Aquest tipus de "reduflació" no es limita al torró. Bombons de marques com Lindt i Nestlé també segueixen el mateix camí ja fa temps. L'any passat de fet, FACUA va advertir que la popular Caja Roja de Nestlé, per exemple, ha disminuït la quantitat de bombons per caixa i ha elevat els preus, tot i que el producte sembla mantenir la mateixa aparença externa.
Una de les causes d'aquest augment de preus, a part de la inflació general, és el preu del cacau, que ha registrat augments desorbitats a causa de problemes en les collites a països productors com Ghana i Costa d'Ivori. Aquests contratemps climàtics han fet que la tona de cacau arribi als preus més alts de la història, augmentant directament els costos de producció de tots els productes que el contenen. Però el problema no acaba aquí, ja que també s'hi sumen els costos de transport, l’energia i fins i tot els embalatges, que no paren de pujar.
El fet que la reducció de la quantitat no vagi acompanyada d’una explicació clara o d’un etiquetatge transparent ha fet que les organitzacions de consumidors, com FACUA, reclamin una modificació de les lleis d’etiquetatge, per obligar les empreses a informar clarament sobre el canvi de pes i preu dels productes.
"La transparència és fonamental", assegura FACUA en un comunicat. "Els consumidors tenen dret a saber què estan comprant i a poder comparar preus de manera justa. No es pot ocultar la reducció del producte sense informar-ne al consumidor". En altres països, com França, les lleis ja obliguen les marques a informar de qualsevol canvi en el pes o la quantitat dels productes durant un període llarg de temps.
Amb tot, l’oferta nadalenca sembla ser cada cop més una operació comercial que es distancia de la tradició i de la transparència. Els consumidors, que ja fa anys que s’enfronten a pujades de preus en gairebé tots els productes alimentaris, ara veuen com també el torró i els bombons s’afegeixen a aquesta llista.
