Els radars eviten més de 1.600 accidents amb ferits a Catalunya i redueixen un 20% les víctimes greus o mortals

Els accidents de trànsit són la 13a causa de mort al món i la principal causa de mort i discapacitat entre joves

20 d'octubre de 2025 a les 15:00h

Els radars de velocitat fixos s’han demostrat com una eina clau per reduir l’accidentalitat a les carreteres catalanes. Segons un estudi elaborat per l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua), presentat aquest dilluns per la consellera d’Interior i Seguretat Pública, Núria Parlon, aquests dispositius han permès evitar 1.610 accidents amb persones ferides, dels quals 372 han estat sinistres amb víctimes greus o mortals, des de la seva implantació l’any 2002 fins al 2023.

Parlon ha subratllat que “l'anàlisi mostra una reducció anual del 30,83% en el nombre d'accidents amb persones ferides i una reducció del 20,18% en els accidents amb víctimes greus o mortals en els trams de carretera on s'han instal·lat aquests dispositius”. A més, ha afegit que “aquestes xifres reafirmen que els radars fixos són una bona eina i una bona mesura en clau de seguretat viària".

Més seguretat amb el pas dels anys

L’estudi revela que l’efectivitat dels radars augmenta amb el temps, fins a arribar a reduccions del 50% dels accidents a partir del dotzè any posterior a la seva instal·lació. Aquesta millora progressiva s’explica, segons Ivàlua, per un procés d’aprenentatge i adaptació dels conductors, que modifiquen els seus hàbits de conducció de manera sostinguda.

A més, l’informe desmenteix l’anomenat “efecte cangur” —la idea que els conductors redueixen la velocitat només davant del radar i després la tornen a augmentar—, ja que no s’ha detectat cap increment d’accidents en punts propers als dispositius (entre 500 i 2.000 metres).

Els perfils i situacions més beneficiats

Els radars són especialment efectius en accidents provocats per errors humans i en situacions amb conductors joves (de 25 a 44 anys) o homes, així com en dies laborables i hores diürnes, quan hi ha més volum de trànsit. També redueixen notablement els sinistres que involucren vehicles lleugers i motocicletes, els més freqüents en les vies catalanes.

Una metodologia rigorosa i recomanacions de futur

Per garantir la fiabilitat dels resultats, Ivàlua ha emprat un model de dobles diferències, que permet aïllar l’efecte real dels radars en la reducció de sinistres. A partir d’aquesta anàlisi, l’informe recomana:

  • Instal·lar radars fixos i senyalitzats en punts amb alta accidentalitat.

  • Comparar l’efectivitat dels radars de punt amb els de tram per determinar quin és més eficient segons el context.

  • Millorar el registre de dades dels radars mòbils per analitzar-ne l’impacte.

  • Continuar aplicant mètodes d’avaluació rigorosos per avaluar altres mesures de seguretat viària.

La velocitat, un factor clau

Segons dades de l'Organització Mundial de la Salut (OMS), els accidents de trànsit són la 13a causa de mort al món i la principal causa de mort i discapacitat entre joves. A Catalunya, entre el 2000 i el 2023 s’ha registrat una mitjana anual de 7.336 accidents amb ferits, 1.177 dels quals amb víctimes greus o mortals.

La velocitat excessiva és un dels factors més determinants en la gravetat d’un sinistre. Amb 131 radars fixos senyalitzats actualment repartits per la xarxa viària catalana, el Departament d’Interior considera que aquests dispositius són essencials per reduir la sinistralitat i fomentar una conducció més segura i responsable.

Sobre l'autor
Maria Lorenzo foto
Maria Lorenzo
Veure biografia
El més llegit