La Taula Estratègica dels Conflictes del Senglar a Catalunya s'ha reunit aquest matí per abordar de manera integral els problemes derivats del superpoblament del porc senglar al territori. La sessió ha permès explicar com es realitza el seguiment de les poblacions i fer balanç de les actuacions impulsades els darrers mesos per fer front als impactes associats al senglar, com ara els danys als conreus, el risc d’accidents de trànsit i, especialment, els riscos sanitaris vinculats a la pesta porcina africana (PPA).
Pel que fa al control de senglars dins la zona infectada per la pesta porcina africana (PPA), el Govern manté desplegat un dispositiu extraordinari d’erradicació de la malaltia, tant en recursos materials com humans. En aquest sentit, el pressupost destinat a reforçar les captures i altres mesures per fer front a la sobrepoblació de senglars s’ha incrementat d’1,4 milions a 5,19 milions d’euros.
Per intensificar al màxim les captures dins la zona de baix risc i continuar comptant amb la col·laboració del col·lectiu de caçadors, el Departament d’Agricultura ha aprovat una aportació de prop de 250.000 euros a la Federació Catalana de Caça. Aquest import permetrà finançar:
- La contractació d’un tècnic de coordinació durant tres mesos.
- Les despeses derivades de la localització i instal·lació de trampes PigBrig.
- L’adquisició de visors tèrmics per a les accions d’aguait nocturn.
- Les despeses de combustible dels caçadors.
- L'assistència veterinària als gossos utilitzats en les captures.
A més, la setmana passada també es va aprovar la contractació de 3 empreses especialitzades en control de fauna que operen habitualment en entorns urbans i periurbans de l’àrea metropolitana. Aquest dispositiu, dotat amb 600.000 euros, permetrà reforçar les actuacions de captura en zones urbanes i periurbanes. Totes les actuacions es duen a terme seguint estrictament els protocols de bioseguretat, pel que fa a la presa de mostres i la gestió segura de les restes animals, així com les recomanacions del comitè d’experts de la pesta porcina africana.
D’altra banda, s’han destinat 100.000 euros al pla de seguiment de les poblacions de senglar, actiu des de 1996, i 1,1 milions d’euros a ajuts per a la instal·lació de mesures de protecció davant la fauna cinegètica.
A les mesures de reforç del control de la fauna cinegètica s’hi afegeix l’impuls d’un programa ampliat de formació arreu de Catalunya, orientat a professionalitzar i habilitar els caçadors per incrementar l’eficiència en la captura d’espècies com el conill, el senglar o el cabirol. Aquesta formació, que combina modalitat presencial i continguts teòrics en línia, és impartida pel Departament d’Agricultura. Alhora, també s’ha autoritzat la Federació Catalana de Caça i les organitzacions agràries perquè puguin desenvolupar aquestes accions formatives. En conjunt, es preveu que més de 2.200 persones participin en aquests programes al llarg d’aquest any.
Impuls de la comercialització de carn de caça
El Govern també reforça el foment de la comercialització segura de carn de caça com a eina clau per facilitar la sortida de les captures i contribuir a la reducció de la població de senglar. En aquest sentit, els ajuts destinats a aquesta línia s’incrementen fins als 2,2 milions d’euros. Actualment, fins al 50% dels senglars que es cacen a Catalunya són introduïts als canals de comercialització de forma segura, assegurant la traçabilitat de les peces des de l’origen.
Destaquen en aquest sentit els nous contractes amb els punts logístics i empreses de manipulació de carn de caça per un import de 976.234 euros, així com la realització d’una diagnosi sobre el sector del comerç de carn de caça a Catalunya.
Finalment, des de l’any 2021 el Govern ha destinat ajudes anualment (1,1 milions al 2025):
- Societats de caçadors (18-20 euros per senglar caçat i traslladat a punts de recollida), evitant també deixar animals al bosc com a reservori de malalties.
- Pel transport (5 euros per senglar) i reduir la despesa.
- Als punts de recollida (8-10 euros per senglar) per acceptar les peces.
- Als punts de recollida per la construcció i la millora de les instal·lacions.
Plans de control poblacional a la resta de Catalunya
Pel que fa a la resta de Catalunya, fora dels municipis inclosos a les zones d’alt i baix risc per PPA, el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació ja va aprovar fa dues setmanes l’ampliació del període hàbil de caça del senglar, avançant-lo al mes de juny de 2026 per reforçar el control cinegètic i la prevenció davant la malaltia. Aquesta modificació elimina la necessitat de presentar una comunicació prèvia de danys per poder caçar senglars entre juny i agost.
Paral·lelament, el Departament ha reforçat els plans de control poblacional de fauna cinegètica tant a les Terres de l’Ebre com a l’Alt Pirineu amb l’objectiu de garantir l’equilibri ambiental, reduir els danys agraris i prevenir riscos sanitaris per a la ramaderia. A les Terres de l’Ebre, les actuacions se centren especialment en la reducció de la sobrepoblació d’espècies cinegètiques que provoquen afectacions sobre els cultius i els ecosistemes agraris. Al Pirineu, s’ha activat un pla específic de control sanitari de la fauna salvatge per prevenir la propagació de la tuberculosi animal i minimitzar el risc de transmissió a les explotacions ramaderes.