El Parlament aprova impulsar el Tren-Tramvia de les Terres de l’Ebre, potenciar el Corredor Mediterrani i iniciar el tancament de les nuclears

Segons han defensat els Comuns, el Pla Ferroviari té per objectiu actualitzar el Pla de Rodalies, ampliar la xarxa ferroviària i desenvolupar noves connexions estratègiques

18 de juliol de 2025 a les 08:22h

Els Comuns han aconseguit aquest dijous una sèrie d'acords destacats en el marc del ple monogràfic sobre la situació i la gestió de les infraestructures al Parlament de Catalunya. El grup ha impulsat amb èxit el Pla Ferroviari de Catalunya 2025-2050, que estableix una estratègia de país per avançar cap a un model de mobilitat sostenible i descarbonitzada. Entre les iniciatives aprovades hi ha la priorització del Tren-Tramvia de les Terres de l’Ebre, l’impuls al Corredor Ferroviari Mediterrani, i el compromís de tancar de manera planificada les centrals nuclears d’Ascó I i II i Vandellòs II.

Segons han defensat els Comuns, el Pla Ferroviari té per objectiu actualitzar el Pla de Rodalies, ampliar la xarxa ferroviària i desenvolupar noves connexions estratègiques. Entre els projectes previstos hi ha el Tramvia del Camp de Tarragona (TRAMPCAMP), així com altres trens-trams a comarques com el Bages, la Costa Brava o l’Alt Urgell, amb l’objectiu de garantir una xarxa connectada, accessible i de qualitat.

D’altra banda, el grup ha remarcat la urgència d’actuar davant l’emergència climàtica, posant com a exemples recents les altes temperatures rècord, els incendis de sisena generació i les inundacions sobtades. “És imprescindible planificar les infraestructures des d’una perspectiva ecosocial i climàtica”, han subratllat.

En clau de transport de mercaderies, els Comuns han insistit en la necessitat de prioritzar la connexió ferroviària dels ports de Barcelona i Tarragona, reduint la dependència del transport per carretera i millorant l’eficiència logística del país. També s’ha aprovat que el nou concurs de concessions del bus interurbà de 2028 integri i coordini millor els serveis amb la xarxa ferroviària, amb horaris sincronitzats i nodes de connexió a les principals estacions.

Pel que fa a la transició energètica, s’ha acordat iniciar les gestions per garantir el tancament progressiu de les centrals nuclears de Catalunya, establint un calendari clar i assegurant que aquest procés es faci amb totes les garanties per a la seguretat i la restauració ambiental. Així mateix, s’ha aprovat el desmantellament de l’antiga central tèrmica de Cercs, incloent-hi la descontaminació i restauració dels terrenys.

No tot han estat avenços. La proposta dels Comuns per prohibir els avançaments de camions en autopistes i autovies de dos carrils, amb l’objectiu de millorar la seguretat i la fluïdesa del trànsit, ha estat rebutjada per la cambra. L’abstenció de PSC, Junts i ERC, i els vots en contra de PP, VOX i Aliança Catalana han impedit que prosperés.

Finalment, la iniciativa per abandonar l’ampliació de l’aeroport Josep Tarradellas - El Prat també ha estat tombada. Els Comuns han alertat que aquest projecte suposaria un increment de la massificació turística, la destrucció d’espais naturals protegits i més emissions contaminants. La proposta, però, ha estat rebutjada amb els vots en contra del PSC, Junts, PP, VOX i Aliança Catalana.