El ministre de Transports, Óscar Puente, ha anunciat que el procés per establir l'empresa mixta encarregada de gestionar Rodalies de Catalunya està a punt d'acabar-se. Segons ha explicat a El Periódico, "només resta un simple tràmit", concretament "una signatura notarial" perquè el projecte entri en vigor abans que acabi aquest any. A més, ha afegit que durant el 2024 es dedicaran a proveir aquesta nova entitat dels recursos i estructures organitzatives necessàries.
En referència als interessos implicats en la constitució d’aquesta empresa, Puente ha afirmat: "S'han quadrat les peces del puzle d'una forma raonable. Hi havia interessos molt variats, no dic oposats, però sí diferents i jo crec que això s'ha resolt raonablement bé". També ha subratllat que el model acordat garanteix que "l'última paraula i el mànec" recaiguin en la Generalitat.
Compra potencial de trens xinesos per afrontar desafiaments industrials
D'altra banda, el ministre està valorant seriosament l'adquisició de material ferroviari procedent de la Xina. En paraules seves, "no és pas cap joc. La indústria europea necessita reaccionar i crec que algú s'hi ha de posar". Puente assenyala com un dels problemes principals "la manca d'escala", ja que els fabricants xinesos operen amb un o dos grans productors molt competitius.
Aquesta situació contrasta amb Europa on, segons explica, "tenim terminis de comandes que no baixen dels cinc anys i també preus alts". Això obliga a mirar altres opcions, tot recordant que dins la Unió Europea hi ha diversos fabricants però cap capaç d'entregar amb rapidesa els equips requerits. L'estimació espanyola apunta a la necessitat d'adquirir uns 40 trens, incloent-hi alta velocitat, mitjana distància, Avant i Rodalies.
Efectes esperats en el servei ferroviari diari
Tornant al projecte empresarial mixt per Rodalies, Puente reconeix l’impacte directe sobre el servei habitual: "Ha de repercutir. Però també dic que la cessió per se no és miraculosa". Subratlla així la importància d’inversions paral·leles: "Si no renovem les línies, si no ampliem la capacitat, si no tenim trens nous, ja pots tenir un gestor meravellós, que estaria limitat".
Afegeix: "Si volem de veritat un canvi i que Rodalies sigui un servei puntual, previsible, fiable i eficaç cal més que simplement traspassar-ne la gestió". També indica una previsió temporal clara: "Els qui gestionin Rodalies en dos o tres anys diran que el traspàs ha sigut màgic, però abans s'ha d'invertir molt. Tot ha d'anar de la mà".
Anàlisi política interna i crítiques al PSOE
En relació amb l’escena política actual i les tensions internes derivades dels casos judicials vinculats al govern de coalició, Óscar Puente ha intentat relativitzar aquestes divergències: "La gent es posa nerviosa ràpidament; hi ha certa precipitació en les propostes. De totes maneres crec indiscutible que aquest govern està transformant el país".
No obstant això, no estalvia retrets contra allò anomenat "foc amic" dins del PSOE. Es mostra crític especialment amb figures públiques com Emiliano Page —president autonòmic a Castella-la Manxa— a qui qualifica irònicament com un opinador perjudicial: "Hi ha gent que s'apunta a un bombardeig. En veiem un cada dimarts en tertúlies donant-los suport". I insisteix: "A mi em fa molta ràbia perquè soc jugador d'equip".
Puente tanca afirmant categòricament: "La gent interessant en política és qui juga en equip; els qui van a la seva són nocius per una organització".
