El Departament d’Empresa i Treball, a través de l’Agència Catalana del Consum i la Direcció General de Comerç, ha posat en marxa una nova campanya de control per a les promocions del Black Friday i el Cyber Monday, que tindran lloc els propers 29 de novembre i 2 de desembre. L’objectiu és garantir la transparència en les ofertes, protegir els drets dels consumidors i prevenir pràctiques comercials fraudulentas.
En aquesta edició, l’Executiu català ha ampliat significativament la campanya d’inspecció, revisant les ofertes de 80 empreses, un 45% més que l’any passat, en sectors com l’electrònica de consum, la roba, els complements i els productes per a la llar, que tradicionalment concentren la major part de les rebaixes durant aquestes dates. Els tècnics de la Generalitat analitzaran un total de 2.960 productes, dels quals 2.660 es venen en línia i 300 en botigues físiques.
Segons l’Agència Catalana del Consum, l’objectiu principal és protegir els consumidors de publicitat enganyosa i de pràctiques comercials que puguin induir a confusió. Per exemple, cal que els establiments informin clarament sobre el preu original dels productes i el descompte aplicat, assegurant-se que el preu de referència sigui el més baix registrat en els 30 dies anteriors a la promoció.
Aquesta campanya també incideix en la vigilància de la competència deslleial entre establiments comercials. Les empreses que incompleixin la normativa poden enfrontar-se a sancions econòmiques que poden arribar fins a 20.000 euros per infraccions de comerç i fins a 100.000 euros per vulnerar els drets dels consumidors.
41 expedients sancionadors oberts durant el Black Friday 2023
Durant la campanya de Black Friday de 2023, les actuacions d’inspecció van conduir a l’obertura de 41 expedients sancionadors. 31 d’aquests expedients van ser per pràctiques de competència deslleial i van implicar sancions que sumaven un total de 185.000 euros. A més, es van obrir altres 9 expedients per incompliments relacionats amb la protecció dels drets dels consumidors en matèria d’indicació de preus.
Campanya “N’estem tips” per fomentar la compra conscient
Per altra banda, l’Agència Catalana del Consum ha llançat també la campanya “N’estem tips”, que busca sensibilitzar els consumidors, especialment els més joves, sobre la importància d’un consum responsable. Mitjançant aquesta iniciativa, que es difon a través de les xarxes socials, es vol evitar les compres impulsives i promoure una reflexió prèvia abans de realitzar qualsevol adquisició, especialment en dates de descomptes massius com el Black Friday.
Aquesta campanya, protagonitzada per la presentadora i comunicadora Carla Rubio, convida els consumidors a fer un ús responsable del seu poder adquisitiu, suggerint-los que planifiquin les seves compres amb antelació i evitin les decisions precipitats. “És important fer un pressupost abans de comprar i comprovar les condicions del producte”, ha assenyalat Isidor García, director de l’Agència Catalana del Consum, a l’ACN.
La campanya també posa èmfasi en la seguretat en les compres en línia, recomanant que els consumidors comprovin que els portals de compra siguin segurs, revisant que la pàgina comenci amb “https” i que inclogui un cadenat a la part inferior de la pantalla.
Un control més gran per un Black Friday més segur
Aquesta actuació, que es desenvolupa des d’octubre i es prolongarà fins al 2 de desembre, pretén garantir que les promocions siguin transparents i no enganyin el consumidor. Per tant, a banda de controlar el compliment de la legislació de preus, també es vetllarà per evitar les pràctiques comercials agressives, com ara l’amagar condicions de pagament o finançament poc clares.
El Departament d’Empresa i Treball recorda que els consumidors han de conservar tota la informació relativa a les promocions, com ara catàlegs o captures de pantalla, per poder reclamar en cas de detectar pràctiques fraudulentes.