Els Mossos d’Esquadra i les Policies Locals inicien aquesta setmana, en coordinació amb el Servei Català de Trànsit (SCT), una “campanya intensiva” de controls al transport escolar, de menors i viatgers. L’objectiu dels controls és “garantir i augmentar la seguretat” dels desplaçaments en autocar coincidint amb una època de colònies i excursions.
En concret, els agents se centraran a garantir que es compleixen totes les condicions administratives del servei i a comprovar el bon estat dels vehicles (pneumàtics, senyalització, enllumenat). També es mirarà l’ús del cinturó o els sistemes de retenció infantil.
L’última campanya de vigilància, al gener, va acabar amb sancions a 219 dels 716 vehicles inspeccionats.
En aquell cas, la majoria de denúncies van ser per les condicions del vehicle i per incomplir les condicions administratives.
En els controls, es mira que els autocars tinguin l’autorització administrativa per fer el servei, que els xòfers compleixin les parades o itineraris fixats, i es poden fer controls d’alcohòlemia, drogues i vigilància per evitar l’ús del mòbil.
Segons Trànsit, les dades de sinistralitat viària dels autocars interurbans confirmen que són un col·lectiu segur. En els últims cinc anys s’han registrat una víctima mortal (un conductor), 14 ferits greus i 289 ferits lleus a les carreteres catalanes.
Trànsit recorda que tots els autocars matriculats des de l’octubre del 2007 han de portar cinturó de seguretat. El seu ús redueix en un 75% el risc de morir en un accident. No utilitzar-lo, multiplica per 25 el risc de patir lesions greus o mortals en cas de bolcada o gir brusc.