Afegir La Ciutat com a font preferida de Google de forma gratuïta
Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat
El cap de Predicció del Servei Meteorològic de Catalunya (Meteocat), Santi Segalà, ha explicat que l'episodi de pluges que aquest dilluns afecta principalment l'àrea de Barcelona no estava previst pels models meteorològics. Segons ha detallat, la previsió sí que va detectar el temporal important de la matinada i el matí de diumenge, però, en canvi, "no han donat" la formació d'un nou sistema per a aquest dilluns.
Malgrat aquest desajust, Segalà ha assegurat que s'ha reaccionat "de manera ràpida" i que ara cal continuar fent seguiment de la situació. En aquest sentit, ha remarcat que el més important és la vigilància i ha afirmat que hi ha equips humans seguint "minut a minut" com evoluciona l'episodi, a més d'eines de reacció.
Avís de perill molt alt per intensitat i acumulació de pluja
De moment, continua actiu l'avís de perill molt alt per intensitat de pluja al Barcelonès, el Baix Llobregat, el Vallès Occidental, el Vallès Oriental, el Maresme, el Garraf, l'Alt Penedès i la Selva. En aquestes comarques, es poden superar els 40 litres per metre quadrat en mitja hora fins al migdia.
A més, també s'ha actualitzat l'avís d'acumulació de pluja en tres hores, ja que es podrien superar els 60 o 90 litres per metre quadrat, amb valors acumulats de fins a 150 litres, segons Segalà. De cara a la tarda, els models apunten a xàfecs "més puntuals i més dispersos".
Protecció Civil demana seguir les indicacions i no anar a les escoles
El subdirector de Programes de Protecció Civil, Sergio Delgado, ha qualificat la situació de "sobrevinguda", però ha subratllat la capacitat de reacció dels serveis d'emergència. També ha insistit en la necessitat de seguir les recomanacions que s'han enviat als ciutadans a través de diversos ES-Alert aquest dilluns al matí.
Delgado ha recordat, d'entrada, que s'ha activat una ordre de confinament al Vallès Oriental. Ha admès que és una "ordre àmplia" i que no es podia fer més quirúrgica, tot i que hi ha zones més afectades que d'altres. En aquest àmbit, ha explicat que, a banda de les incidències per inundacions, preocupa especialment el desbordament de les rieres.
Per a la resta de comarques afectades, ha demanat limitar la mobilitat per evitar situacions com les registrades al Vallès Oriental. També ha destacat que les escoles i altres serveis són espais monitorats, on els responsables poden avisar el 112 si hi ha qualsevol incidència i on els Bombers assumeixen les actuacions que vagin sorgint. Per això, ha demanat no anar a buscar els infants als centres educatius. "Els nens no han de sortir a l'exterior al Vallès Oriental", ha dit com a exemple.
Una situació agreujada per les pluges del cap de setmana
Finalment, Delgado ha recordat que plou sobre mullat i que encara no hi havia hagut temps de recuperar la normalitat després de les tempestes del cap de setmana. Aquesta situació, ha afegit, ha agreujat l'escenari perquè hi ha saturació d'aigua i les rieres han reaccionat ràpidament.