Mercadona guanya 1.384 milions d’euros el 2024, un 37% més, en un any amb moderació de preus de la cistella de la compra i marcat per la tragèdia de la dana. Es tracta del segon exercici que el grup supera el llindar de 1.000 milions en beneficis.
La cadena de supermercats amb més treballadors a Espanya continua polvoritzant el total de vendes amb 38.835 milions facturats, un 9% més que l’any anterior, que també havia sigut de rècord.
Un any “espectacular”
Pel que fa al balanç empresarial, el directiu ha destacat que el 2024 ha sigut un any “espectacular” per la companyia que té 110.000 empleats i ha defensat que els resultats s’han obtingut “prenent decisions valentes, impopulars i molestes”. “Sembla que parlar de beneficis no és sa, però és una cosa molt bona”, ha remarcat el president i principal accionista de la companyia.
Aquest 2024, Mercadona ha notat un increment de clients, amb una pujada de 170 tiquets per botiga al dia respecte de l’any anterior. Aquest augment d’afluència s’ha plasmat en un creixement de la quota de mercat a Espanya de 0,7 punts fins al 28,2%.
En un any amb els preus dels aliments més moderats, la cadena de supermercats ha apujat els preus de la xocolata, el cafè i el peix i han abaixat els de l’oli, la llei i el sucre. El carro de compra mitjà d’una llar s’ha situat en 220 euros, un 2% menys que l’any passat. Pel que fa a la qualitat, durant el 2024 s’han millorat 500 productes Hacendado i frescos. “Hi ha molts més productes a millorar, hi ha molt de recorregut encara”, ha dit Roig, que ha detallat que s’està estudiant un nou model de peixateria en 250 botigues.
La secció de menjar per emportar ‘A punt per a menjar’ ja ha sigut rendible aquest any i preveu continuar creixent. “A mitjan segle XXI no existiran les cuines i ens estem preparant”, ha afirmat el president de la companyia. També ha generat beneficis la venda en línia, que continua representant un percentatge reduït de facturació, un 2% del total.
6.000 llocs de treball creats
D’altra banda, la companyia de supermercats ha creat aquest any 6000 nous llocs de treball i ha repartit una prima de 700 milions d’euros entre els empleats, com a mesura excepcional pels bons resultats aconseguits.
Pel que fa al salari dels treballadors, la companyia ha optat per aprovar una pujada de sou del 8,5%. Durant el 2025, un treballador que faci 4 anys que treballa a l’empresa cobrarà 2.100 euros nets a finals de mes. En total, els treballadors de la cadena de valor de Mercadona s’eleven fins a 743.000 persones, un 3,71% de l’ocupació total a l’Estat.
De la mateixa manera, la contribució tributària del gegant de l’alimentació també ha sigut la més elevada de la història amb 3.000 milions d’euros aportats a les arques públiques.
La reducció de jornada “no és neutra”
El directiu ha avisat que la reducció de jornada a 37,5 hores que ha aprovat el govern espanyol i que ara ha de rebre l’aval del Congrés dels Diputats és una mesura que “no és neutra” i afectarà els clients, els proveïdors i el capital i també la recaptació d’impostos “si baixen els beneficis”. “És una decisió de molt calat i amb efectes sobre tots els components”, ha afirmat Roig, que, no obstant això, ha afirmat que la companyia complirà la norma quan s’aprovi.
El grup ha destacat la importància dels turistes i ha avisat que és un sector econòmic “que cal cuidar” com a l’activitat que genera més riquesa que és. Alhora, ha fet una crida als empresaris a “sortir de l’armari” i “defensar” la tasca de les empreses que són les que “mouen la societat i les que generen llocs de feina”.
D’altra banda, preguntat sobre si tem una recessió global després de les recents caigudes a les borses, ha respost que és “difícil de preveure” si hi haurà noves espirals inflacionistes i ha posat com a exemple que la mort de gallines als Estats Units ha provocat un increment del preu dels ous d’un 20%. “Sobre la recessió, no en tinc ni idea”, ha conclòs.
El negoci a Portugal
Dels 38.800 milions facturats pel gegant de l’alimentació, 1.800 s’han generat a Portugal. Roig ha destacat la bona resposta de les 60 botigues portugueses i ha subratllat que “per primera vegada des que hi van aterrar fa cinc anys” el negoci al país ha sigut rendible, amb un benefici de set milions d’euros.
De cara al 2025, Mercadona es planteja assolir unes vendes de 40.100 milions d’euros (3,5%), consolidar el “magnífic” benefici del 2024 i continuar abaixant els preus dels productes.