Dimecres, 18 de juny de 2025
És notícia

Menys patates, més preu: FACUA denuncia la ‘reduflació’ de diverses marques

Avatar photo
En algun cas suposa una pujada del 44,8% en el preu per quilo

L’organització de defensa dels drets dels consumidors FACUA ha tornat a encendre les alarmes davant una pràctica que, segons afirmen, es va estenent als lineals dels supermercats: la reduflació. Aquesta consisteix a reduir la quantitat de producte en els envasos, mantenint o fins i tot augmentant el preu, sense informar de manera clara al consumidor. L’última anàlisi publicada per l’entitat posa el focus en diversos aperitius de la multinacional PepsiCo, com ara Lay’s, Ruffles, Doritos i Cheetos.

Segons l’estudi, el cas més flagrant és el dels Cheetos Gustosines. Aquest producte ha vist reduïda la seva mida de 96 grams l’any 2022 a només 75 grams el maig de 2025. Malgrat oferir menys quantitat, el preu ha passat d’1,45 € a 1,64 €, cosa que suposa una pujada del 44,8% si es compara el preu per quilo.

La tendència es repeteix en altres aperitius. El paquet gran de, per exemple, ha estat modificat diverses vegades: fa tres anys contenia 295 grams i costava 2,89 €, mentre que l’actual en porta 243 grams i s’ha encarit fins als 2,99 €. Un ajust de 52 grams menys amb una pujada de preu de 10 cèntims.

També les Lay’s al punt de sal han patit un ajust similar. La bossa ha passat de 282 grams a 248, amb un increment de preu que el situa en 2,69 €, en comparació amb els 2,35 € de fa tres anys. Aquesta reducció de 34 grams i la pujada de 34 cèntims representen, segons FACUA, un augment del 21,8% en el cost per quilo.

Els Doritos Tex-Mex tampoc s’han salvat. El format antic de 260 grams ha estat substituït per un de 225 grams, amb un preu que ha pujat de 2,89 € a 2,99 €. Tot plegat implica un increment del 19,5% pel que fa al preu per unitat de pes.

FACUA denuncia que aquests canvis s’han produït sense cap indicació clara a l’etiquetatge, fet que deixa el consumidor sense eines per detectar fàcilment la reducció de contingut. L’entitat exigeix al Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 que impulsi una reforma legislativa que obligui els fabricants a informar explícitament i durant un període ampli sobre qualsevol canvi en el pes o volum dels productes, especialment quan aquests comporten un increment de preu.

L’associació ja havia denunciat casos similars en productes alimentaris i dolços nadalencs durant els últims anys, alertant que aquesta pràctica s’està convertint en una estratègia habitual entre moltes marques.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior
Animac participació oberta

Oberta la convocatòria per presentar projectes d’animació per a la 30a edició de l’Animac a Lleida

Notícia següent
Pedregada a Santa Pau, a la Garrotxa 1

Una nova pedregada, ara a la Garrotxa, deixa granges i cotxes destrossats

Notícies relacionades