Les matriculacions de motocicletes i vehicles lleugers van augmentar un 7,3% el 2023 a Catalunya, fins a les 50.055 unitats, en comparació amb l’any anterior, segons ha presentat aquest dijous Anesdor. Barcelona va ser el municipi amb més vendes a l’Estat, amb 14.202, un 12,36% més que el 2022. Per demarcacions, Barcelona també va liderar aquests registres, amb 38.401 vehicles, un 6,5% més que un any enrere. De fet, les quatre demarcacions catalanes van experimentar pujades respecte a 2022: Girona fins a 5.791 unitats (+13,6%), Tarragona fins a 4.343 (+8,7%) i Lleida fins a 1.520 (+6,7%).
Les motocicletes tipus escúter van ser les que més van créixer a Catalunya en xifres absolutes, amb 26.758 matriculacions (+11,3%), per davant de la convencional, amb 19.246 (+13,1%). En canvi, els ciclomotors i la moto elèctrica van reduir-se un 40,5% i 59,5%, respectivament.
Al conjunt de l’Estat, va haver-hi un 11,4% més de matriculacions, fins a 225.440 unitats. Es tracta “del millor any des de 2008”, ha afirmat el president de la patronal, Jordi Bordoy, i ha detallat que la crescuda s’ha produït a totes les comunitats autònomes.
Caiguda del mercat elèctric
L’informe de la patronal ha posat l’accent en la reducció de vendes del model elèctric a l’estat espanyol, especialment en un moment amb major oferta. El sector va rebaixar un 12,98%, fins a 14.930 unitats. El secretari general d’Anesdor, José María Riaño, ho ha atribuït a les polítiques que s’impulsen perquè les “deixen de banda”. A la vegada, Riaño ha criticat que no hi ha infraestructura com ara un “dèficit de punts de recàrrega”.
El secretari general ha lamentat algunes de les mesures anunciades pel ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, arran dels 299 motoristes morts el 2023: “No és únicament culpa del motorista, es necessiten millors carreteres”. Així mateix, Riaño ha carregat contra l’obligatorietat de fer un curs a les persones amb el carnet B -el de cotxe- que fins ara amb tres anys d’experiència podien conduir motos de fins a 125 cc. “Les dades d’accidentalitat demostren que es comporta millor que un amb carnet A. L’experiència val més que un examen”, ha dit Riaño.
Riaño ha reclamat crear un grup de treball “amb experts” per afrontar la seguretat viària i “fer més i millors estudis”. En aquest sentit, ha recordat que des de 2004 no es fa una anàlisi “amb profunditat”, amb totes les variables que hi ha implicades en un accident.
Les previsions de 2024
La patronal preveu que aquest 2024 es matriculin unes 230.200 unitats, amb un creixement que esperen se situï per sobre del 2%. Tot i això, el secretari general ha insistit que dependrà de les polítiques s’apliquin, ja que potser s’hauran de revisar.