"L'època d'arribar a acords s'ha acabat": CCOO avisa que la vaga general serà un punt d'inflexió

Belén López, secretària general de CCOO de Catalunya, defensa que la jornada de l'11 de novembre serà l'inici d'un període de més mobilitzacions i conflictivitat

22 d'octubre de 2026 a les 12:16h

Afegir La Ciutat com a font preferida de Google de forma gratuïta

Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat

Activar ara

La secretària general de CCOO de Catalunya, Belén López, ha afirmat aquest dijous que la vaga general de l’11 de novembre marcarà l’inici d’un període de més conflictivitat i mobilització. La líder sindical ha remarcat que es tracta de la primera aturada de 24 hores convocada pels sindicats majoritaris a l’Estat espanyol en 14 anys i ha defensat que la convocatòria ha de ser un èxit.

En una trobada amb periodistes, López ha subratllat que l’aturada respon a una estratègia sindical diferent i que, en aquest context, el moviment ha de passar a l’ofensiva. Segons ha dit, “És una oportunitat perquè el sindicalisme faci un canvi de pas. L’època d’arribar a acords s’ha acabat, malauradament”.

Habitatge, jornada i salaris, al centre de la convocatòria

La dirigent sindical ha explicat que la vaga s’ha plantejat com un “moviment a l’ofensiva” amb l’objectiu de “conquerir drets”. En aquest sentit, ha situat tres demandes concretes: que la Diputació Permanent del Congrés aprovi els decrets d’habitatge, que el govern espanyol avali el registre horari i que les patronals acceptin asseure’s a negociar increments salarials en els acords marc.

Sobre el calendari polític, López ha assenyalat que “depèn del que passi el 29-N” amb les eleccions i ha afegit que “l’època de concertar grans coses s’haurà acabat”, de manera que el sindicalisme haurà de moure’s cap a “un espai de major mobilització”. També ha situat l’actual moment polític com una “majoria inversa completament contrària als canvis” al Congrés dels Diputats, en un escenari marcat per l’encariment de l’habitatge i del cost de la vida.

Avisen que pot arribar una època de mobilitzacions sindicals importants
Avisen que pot arribar una època de mobilitzacions sindicals importants

Pressió al Congrés i a la negociació col·lectiva

La secretària general de CCOO de Catalunya ha relatat que, fa mesos, els sindicats ja van començar a plantejar la necessitat de “mobilitzacions importants al carrer”. Segons ha explicat, la falta d’avenços en l’àmbit parlamentari i en la negociació amb la patronal va acabar empenyent la convocatòria.

En paraules de López, la combinació d’aquests elements havia deixat el sindicalisme “en una situació molt complicada”, perquè “no s’avançava ni en el Congrés ni en la negociació col·lectiva amb la patronal”. D’aquesta manera, la vaga de l’11 de novembre es presenta com el “primer exercici de tensió” d’aquesta nova fase de mobilització i protestes.

López també ha remarcat que l’aturada ha de servir per “situar l’agenda social del sindicalisme de classe” i per enviar “un missatge clar als partits que han de fer polítiques d’habitatge” i a les empreses que han de pactar “salaris dignes”.

Els tres punts que CCOO vol forçar a desbloquejar

En el detall de les peticions, la sindicalista ha defensat que la Diputació Permanent del Congrés hauria d’aprovar els decrets d’habitatge que la cambra va rebutjar i que després van ser aprovats arran de l’onada de protestes pel desnonament de la Maricarmen, una dona de 87 anys de Madrid.

La segona exigència és que el govern espanyol aprovi el decret del registre horari, una de les qüestions —juntament amb la llei de prevenció de riscos laborals, les modificacions normatives en els acomiadaments o la reducció de jornada— en què l’executiu de coalició ha “arrossegat els peus”, segons ha indicat.

El tercer punt és que les patronals “s’asseguin a negociar” l’acord interprofessional de Catalunya, que està caducat des del 2023, i també l’acord estatal de negociació col·lectiva.

Assemblees, piquets i coordinació amb altres col·lectius

De cara a la convocatòria, el sindicat majoritari està organitzant assemblees territorials i a les empreses durant els pròxims dies, algunes en format en línia per facilitar la participació de treballadors dispersos o que fan teletreball. A més, es plantegen accions en espais econòmics com el 22@, Mercabarna, centres comercials o polígons, amb la voluntat d’arribar també als empleats que no tenen representació sindical.

En aquest punt, López ha afirmat: “Tenim bones sensacions. La gent no ha de tenir por, les coses es conquereixen quan s’exerceixen”.

L’aturada es prepara conjuntament amb el moviment per l’habitatge i amb els sindicats alternatius, amb relacions que la líder de CCOO ha qualificat de “bones”. Segons ha detallat, s’està treballant de “forma interseccional” perquè “tothom se senti a gust i representat”. En aquest sentit, ha remarcat que “Tothom ha entès que l’objectiu és el mateix: aturar el país”.

La sindicalista ha insistit que aquesta vaga es convoca en un context diferent del de fa 14 anys, quan governava el PP i la reforma laboral marcava el debat sindical. Ara, ha afirmat, la mobilització respon a un “problema que interpel·la el sindicalisme de classe però també molta altra gent”.

Pel que fa a l’organització de la jornada, ha precisat que els piquets i les aturades als centres de treball “les fan els sindicats majoritaris” i que a la tarda del dia 11 hi haurà una “mobilització conjunta”. López ha tancat la seva intervenció amb una idea que resumeix l’enfocament de la convocatòria: “No és una vaga per alguna cosa que ens han arrabassat sinó que anem a conquerir drets”.

Sobre l'autor
Diseño sin título (1)
Laura Castaño Martín
Veure biografia
El més llegit