La circulació a l’R2 sud recuperarà aquest dissabte el servei habitual després de la incidència del passat 1 de maig a Gavà, on des d’aleshores s’ha hagut de restringir la circulació de quatre trens per hora i sentit enlloc dels sis habituals i establir un sistema alternatiu per carretera per garantir el transport de viatgers. D’aquesta manera, si no hi ha cap imprevist, els trens de l’R2 sud tornaran a circular per aquest tram oferint el servei habitual en cap de setmana i els treballs hauran finalitzat un dia abans del termini que va donar la ministra de Transports, Raquel Sánchez. L’avaria de Gavà es va produir a les nou del vespre del passat 1 de maig per un incendi al quadre de senyals.
Aquest dissabte es restableixen, doncs, els serveis habituals a les línies afectades, R2 sud, Regionals R13, R14, R15, R16 i R17, així com a la línia R2 nord i R11.
En cap de setmana, els viatgers de l’entrada sud a Barcelona per Gavà disposaran de quatre trens de l’R2 sud i dos trens Regionals, per hora i sentit. Els dies feiners, les freqüències són de set trens de rodalia per sentit en hora punta i quatre en hora vall, i dos trens Regionals per hora i sentit.
Pel que fa als serveis Intercity que circulen per via convencionals, aquest dissabte prestaran el servei ferroviari habitual, excepte un per sentit que farà transbordament per carretera entre Barcelona i l’Hospitalet de l’Infant. Diumenge 21 de maig tots aquests trens ja circularan amb normalitat, informa Renfe.
Les causes de l’avaria, encara desconegudes
Mentre s’ha reparat l’avaria, els tècnics d’Adif han implementat el bloqueig telefònic nominal, un sistema d’avisos per telèfon per regular la circulació de trens, que ha permès dotar la línia d’una capacitat de fins a tres combois per hora en el tram afectat inicialment i un quart uns dies després.
En l’àmbit concret de la reparació, durant els darrers divuit dies els equips tècnics han treballat en l’anàlisi de danys i la reparació de les infraestructures afectades per l’incendi. S’ha reparat el fil de contacte i s’han reposat vuit quilòmetres de cable. També s’ha canviat un bastidor d’entrada de cable complert, setze targetes, dos aires condicionats, un SAI amb l’armari de bateries, una instal·lació elèctrica en edifici tècnics, un armari d’energia de 2.200, quatre unitat de sintonia de CV en camp i un senyal lluminós de quatre focus i alfanumèrica.
Mentrestant, les causes de la incidència no s’han aclarit encara. Adif va atribuir l’avaria inicialment a un llamp però el Servei Meteorològic de Catalunya va certificar que el dia 1 de maig no es va registrar cap tempesta a la zona propera a l’avaria.
No obstant això, l’ens gestor d’infraestructures ferroviàries va mantenir aquesta hipòtesi i va descartar que la incidència fos deguda a la manca d’inversions, segons va comentar el passat 3 de maig el subdirector d’Operacions Nord-Est d’Adif, Alfonso Ruiz, després de reunir-se amb la Generalitat junt amb altres responsables d’Adif i Rodalies. Ruiz va al·legar que es tractava d’una incidència “inoportuna” i “absolutament impossible per predir”.
Per la seva banda, el secretari de Mobilitat, Marc Sanglas, va explicar la intenció de la Generalitat a dur a terme una auditoria pròpia per treure “conclusions pròpies” sobre la incidència.