Junts rebutja la MAT i demana als ministeris que l’aturin

El partit alerta que la infraestructura pot tenir un impacte mediambiental "crític o sever"

Junts s’ha mostrat contrari al projecte de cinc línies MAT promogut per l’empresa Forestalia que tenen previst travessar uns 200 km de Catalunya. En un comunicat, han assegurat que rebutgen la iniciativa i han demanat als ministeris de Política Territorial i de Transició Ecològica que aturin i desestimin el projecte. El partit presidit per Carles Puigdemont argumenta que les línies MAT no estan justificades perquè Catalunya ja compta amb una xarxa de transport elèctric suficient. També recorden que la infraestructura té un impacte mediambiental que “es pot considerar crític o sever” i alerten que implica “una degradació del patrimoni” i pot afectar la salut de les persones dels municipis que travessa.
Al comunicat Junts critica que el projecte s’ha fet d’esquena al territori. També recorda que implica la instal·lació de torres de més de 90 metres d’alçada i que en tot el seu recorregut afecten un corredor de 60 metres d’amplada sobre el terreny. “Suposen una degradació del patrimoni, un fort impacte ambiental, visual i paisatgístic sobre els ecosistemes, un perjudici econòmic per als propietaris dels terrenys afectats que podrien ser objecte d’expropiacions i una possible afectació sobre la salut de les persones dels municipis que travessa”, detallen.

La formació també assegura que les línies no estan justificades perquè Catalunya ja compta amb una xarxa de transport elèctric suficient i estan planificades noves línies de reforç per als propers anys.

Infraestructura “sobredimensionada”

També apunten que el projecte presentat per Forestalia parla de línies d’evacuació i diuen que, en realitat, per les seves característiques de capacitat i llargada serien línies de transport. Segons Junts, aquestes línies no poden ser privades perquè “contravindrien la normativa estatal sobre el transport d’electricitat”.

També asseguren que les línies projectades “estan absolutament sobredimensionades” perquè tenen una capacitat de transport d’11.500 MW –l’equivalent a 10 centrals nuclears-, mentre que apunten que els parcs eòlics i de fotovoltaica previstos produiran només 214MW. Si s’agrupen amb altres parcs de renovables, poden arribar només a necessitats d’evacuació de 1.500 MW.

El partit critica que com que el projecte es tramita com a línia d’evacuació “eludeix” totes les fases de control exigibles a una línia de transport. També es queixa que no compleix amb els criteris d’Alternativa 0, que determinen que els avantatges d’una actuació superen els inconvenients que causa. Segons remarquen, els promotors només han argumentat com a punt a favor que les instal·lacions de renovables projectades a l’Aragó milloraran les ràtios d’emissions de CO2 a Espanya, però no han tingut en compte “les peculiaritats i l’afectació del territori a Catalunya”.

En aquest sentit, Junts diu que una línia de transport que no vagi associada a una producció renovable feta a Catalunya “no aporta valor econòmic ni ajuda a complir amb els objectius de la llei de canvi climàtic”.

Al comunicat, Junts aprofita per instar el Parlament a iniciar el procés d’elaboració d’una estratègia de país consensuada amb el territori i els agents afectats i que activi la implantació de renovables a Catalunya.