L’Associació de Professionals de la Dansa de Catalunya (APDC), l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC) i la Plataforma de Docents d’Arts Escèniques han denunciat en un manifest “irregularitats greus” del Departament d’Educació en les proves per entrar a la borsa de professorat interí de música i arts escèniques.
Els tres col·lectius se sumen a altres entitats del sector que han expressat queixes en el mateix sentit. Entre d’altres, les associacions acusen Educació de fer “cas omís” dels experts, dels tribunals avaluadors i dels professionals a l’hora de gestionar aquestes proves. També afirmen que l’equip d’Educació responsable de fer les proves no té la “qualificació necessària” per dur-les a terme.
Segons les entitats denunciants, aquesta “manca de competència” provoca una “simplificació” dels requisits i una “devaluació” de les especialitats. També es critica la “mala praxi” en l’ordenació d’aquest cos docent, que és d’àmbit estatal, però que la Generalitat “pretén alterar segons criteris propis, ignorant les especificitats i necessitats particulars” d’aquestes especialitats.
Les tres plataformes se sumen a les queixes ja expressades pel col·lectiu de docents de dansa de l’Institut Escola Artístic Oriol Martorell, i critiquen, a més, “l’opacitat” amb què s’ha organitzat el procés. Segons denuncien, la “manca de transparència i claredat” ha generat “confusió i desconfiança” entre els professionals del sector.
Per tot plegat els col·lectius afectats exigeixen una revisió “urgent” del model de proves de capacitació per accedir a la borsa docent i que s’asseguri un procés “just i adequat”. També demanen que s’aclareixi la “confusió” generada per la “possibilitat reglamentada” que algunes especialitats d’aquest cos puguin accedir a impartir docència en el batxillerat d’Arts Escèniques.
Finalment, els denunciants reclamen una direcció general pròpia dins la Generalitat amb un equip “adient” que conegui el sector i les seves “singularitats”. Reclamen, així, “deixar d’estar regits” pel “filtre de l’educació secundària”.