El president de la Generalitat, Salvador Illa, la secretària general del PSIB-PSOE, Francina Armengol, i l’expresident de la Generalitat Valenciana Ximo Puig han defensat aquest divendres la fórmula del federalisme com a manera d’enfortir Europa davant l’auge de l’extrema dreta. Illa, de fet, ha defensat que Europa, i el seu model de drets socials, és la resposta a l’escenari geopolític actual, amb l’aparició de personatges que imposen els seus postulats fent servir l’argument de la força com Donald Trump amb Groenlàndia, Vladímir Putin amb Ucraïna o Xi Jinping amb Taiwan. Els tres líders socialistes s’han reunit a Palma en l’acte previ del XV Congrés del PSIB-PSOE, una taula rodona entorn del pes de la Mediterrània a la Unió Europea.
Els tres dirigents socialistes han coincidit en la fórmula del federalisme, i també en altres àmbits d’actualitat com l’habitatge, on han remarcat que cal intervenir el mercat per contenir els desequilibris que dificulten l’accés a moltes famílies a un dret bàsic garantit per la Constitució.
En tot cas, el president de la Generalitat ha considerat que el que seria adient és una intervenció “puntual” d’aquest mercat mentre no es dota el parc públic de prou habitatge, tot fent al·lusió al pla del seu executiu per construir 50.000 pisos públics.