Han de ser obligatoris el casc i l’assegurança per portar patinets elèctrics?

Cada vegada hi ha més patinets elèctrics circulant pels carrers. Sens dubte, s’han convertit en una alternativa al transport públic i al cotxe o la moto per als desplaçaments urbans.

Davant aquesta proliferació, amb l’objectiu de garantir la seguretat viària i millorar la convivència amb altres usuaris de la via, la DGT va establir una primera normativa per a aquests exemplars.

Per a això va modificar els reglaments de Vehicles i circulació, que va entrar en vigor el 2 de gener de 2021. No obstant això, això era només el començament d’una regulació més àmplia.

Encara queden aspectes pendents, com especificar l’edat mínima permesa per portar-los o determinar l’obligació de contractar una assegurança obligatòria. Actualment, cada consistori ho estableix en les seves respectives ordenances municipals, de manera que hi ha una disparitat de criteris que pot desorientar el ciutadà.

L’òptim seria que hi hagués una normativa més ambiciosa a nivell nacional, cosa que demanen tant els ajuntaments com la Fiscalia de Seguretat Viària.

Davant l’augment d’accidents amb patinets elèctrics involucrats, algunes administracions i entitats estan demanant l’obligatorietat de l’assegurança per a aquests usuaris. I segons les paraules del director general de la DGT, Pere Navarro, tot apunta que així serà.

“A Espanya ja està en agenda l’assegurança obligatòria per als VMP -Vehicles de Mobilitat Personal-. França ja ho ha posat i ens agrada aquest model”, ha explicat el màxim responsable de Trànsit durant la seva participació en un debat, promogut per Línea Directa asseguradora, sobre els reptes als quals s’enfronten les ciutats en matèria de seguretat viària i noves formes de mobilitat.