El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica està preparant una guia per repensar les estacions de tren i d’autobús incorporant-hi l’“experiència de viatge” de les dones. L’objectiu és aplicar-hi la perspectiva de gènere i d’accessibilitat a partir de les vivències reals de les usuàries i resoldre situacions que sovint “passen desapercebudes a l’administració o a la mirada tècnica”, segons la directora general de Transports i Mobilitat, Susi López, que admet que “hi ha molt marge de millora”, sobretot a Rodalies. La iniciativa s’impulsa arran de l’última enquesta del departament: un 57% de dones afirma haver patit algun episodi d’assetjament al transport públic al llarg de la vida.
Per elaborar la guia s’han organitzat marxes exploratòries amb grups d’entre 10 i 15 dones usuàries habituals de Rodalies i bus. Entre setembre i octubre s’han visitat set terminals (quatre ferroviàries i tres d’autobusos): Sants, Santa Margarida i els Monjos, Mataró, Figueres, Caldes de Montbui, Clot-Aragó i es tancarà el 28 d’octubre a l’estació d’autobusos de Tortosa. S’han triat per recollir experiències diverses.
Els grups identifiquen “punts crítics” com zones amb poca visibilitat, racons, passadissos o barreres d’accessibilitat. És, en paraules de López, una “auditoria” per reforçar el confort i la sensació de seguretat. Assenyala que algunes estacions de Rodalies “són fosques i generen por”, mentre que als intercanviadors d’autobusos la percepció de risc és menor, tot i que també “cal avançar”.
La informació recollida ha de servir per redactar una guia de referència per a futurs projectes d’infraestructura. Si durant les visites es detecten actuacions “imprescindibles”, es faran arribar a Renfe perquè s’incloguin al Pla de Rodalies. López recorda que el 60% de les persones usuàries del transport públic són dones i que, entre 16 i 29 anys, 9 de cada 10 han declarat haver patit algun tipus d’assetjament (des d’agressions verbals fins a tocaments).
A Clot-Aragó, la diagnosi del 13 d’octubre va posar de manifest mancances d’il·luminació, accessibilitat i senyalització. A Figueres, les participants van reclamar informació bàsica de ciutat a l’estació d’autobusos i van valorar positivament la presència de personal i vigilància; algunes van remarcar que al tren és més senzill canviar de vagó si una situació resulta incòmoda, cosa que a l’autobús és més difícil.