El Govern i la comunitat educativa estan pendents del resultat de la consulta telemàtica als docents sobre el preacord signat el passat 29 de maig entre el Departament d’Educació i els sindicats majoritaris USTEC i Professors de Secundària, als quals es van sumar també CCOO i UGT. La votació es tancarà aquest dijous al migdia i els resultats es coneixeran immediatament després.
L’interès per la consulta ha estat elevat. Aquest dimecres a les cinc de la tarda ja s’havien superat els vots registrats en l’enquesta sobre el primer acord entre el Govern, CCOO i UGT, que va ser rebutjat àmpliament pels docents i va desembocar en una nova onada de vagues i protestes que ha conduït a la negociació del nou pacte.
El preacord és fruit de setmanes de negociacions intenses entre el Departament d’Educació i els representants sindicals d’USTEC i Professors de Secundària, que fins i tot van protagonitzar una tancada a la seu de la Conselleria per pressionar en les converses.
Entre les principals mesures incloses en el text destaca una millora salarial que, segons els sindicats signants, suposaria un increment superior als 600 euros bruts mensuals en quatre anys per als docents. L’acord també contempla la recuperació del deute dels sexennis, modificats durant la crisi financera del 2008 perquè el primer complement es cobrés als nou anys de servei en lloc dels sis, així com la incorporació de més de 6.000 efectius al sistema educatiu en un termini de quatre anys.
Malgrat reconèixer que no s’han assolit totes les reivindicacions plantejades durant el conflicte, USTEC i Professors de Secundària defensen que és el moment de consolidar els avenços aconseguits i continuar treballant posteriorment per noves millores. Tanmateix, USTEC ja ha advertit que apostarà per una vaga indefinida si el resultat de la consulta és contrari al pacte.
Per la seva banda, CCOO ha reclamat que els 726 milions d’euros previstos en el preacord es mantinguin encara que la votació acabi amb una victòria del ‘no’. La petició arriba després que la consellera d’Educació, Esther Niubó, alertés aquesta setmana que un rebuig al text podria provocar un escenari de "caos" i "debilitament absolut" tant del sistema educatiu com del moviment sindical, i que comportaria perdre una oportunitat de millorar les condicions laborals i reforçar el sistema.
Niubó també va reunir-se telemàticament a principis de setmana amb una vuitantena de direccions de centres educatius per explicar els continguts del preacord. Durant la trobada, la consellera va admetre que encara queden qüestions pendents que caldrà abordar en futures negociacions.
Mentrestant, CGT, la Intersindical i COS mantenen el seu rebuig frontal al pacte. Les tres organitzacions consideren insuficients tant el primer acord com el nou preacord i fan campanya pel ‘no’ a la consulta. També defensen mantenir la pressió sobre el Govern amb noves mobilitzacions, especialment davant la proximitat del debat dels pressupostos al Parlament i de la visita del Papa a Catalunya, que consideren moments amb una elevada projecció pública i política.
A diferència d’USTEC i Professors de Secundària, aquests sindicats no han desconvocat les vagues d’aquesta setmana i continuen amb les protestes territorials. Aquest dijous les mobilitzacions estan previstes a les zones de Ponent i del Pirineu.
Una consulta envoltada de polèmica
La consulta també ha generat controvèrsia. El sistema de votació impulsat per USTEC, CGT i la Intersindical ofereix dues opcions: votar a favor del preacord o votar-hi en contra assumint el compromís d’intensificar el conflicte i convocar noves vagues fins a final de curs.
Aquest plantejament ha estat criticat per diversos sectors del professorat i fins i tot per la mateixa CGT, que ha expressat discrepàncies amb el format de la consulta. Alguns col·lectius han considerat que la formulació de la pregunta podia suposar una forma de pressió per afavorir el vot favorable al pacte.
Amb el resultat a punt de conèixer-se, el futur immediat del conflicte educatiu a Catalunya queda pendent de la decisió dels docents, que aquest dijous determinaran si avalen l’acord assolit amb el Departament o si opten per mantenir i intensificar les mobilitzacions.
