Des d’aquest dilluns 19 de maig i fins al dijous 23, les persones joves d’arreu de Catalunya poden presentar la sol·licitud per accedir al Bo Lloguer Jove, una ajuda directa al pagament del lloguer impulsada per la Generalitat i finançada amb fons estatals. La convocatòria, que s’ha publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC), és gestionada per l’Agència de l’Habitatge i es resoldrà per ordre d’entrada fins a l’exhauriment del pressupost, que és de 37,7 milions d’euros.
Qui s’hi pot acollir?
Poden demanar aquesta subvenció les persones joves de fins a 35 anys que tinguin residència legal a Catalunya, ingressos iguals o inferiors a 25.200 euros anuals, i que visquin en un habitatge o habitació que sigui la seva residència habitual i permanent durant el període d’ajut.
L’ajut és de 250 euros mensuals durant un màxim de dos anys, sempre que es compleixin els requisits establerts. Per optar-hi, cal ser titular del contracte de lloguer o estar en condicions de subscriure’l en un termini màxim de dos mesos des de la concessió de l’ajuda. També s’ha de disposar d’una font regular d’ingressos i el preu del lloguer no pot superar els límits establerts per la convocatòria.
A més, cap membre de la unitat de convivència pot ser propietari o usufructuari d’un habitatge, ni mantenir vincles familiars o de convivència amb els arrendadors.
Com presentar la sol·licitud?
Les sol·licituds es poden fer telemàticament a través del web de tràmits de la Generalitat (https://habitatge.gencat.cat/bojove), o bé presencialment a les borses de lloguer social, oficines locals d’habitatge col·laboradores o a les dependències de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya.
Proper ajut amb fons propis
La Generalitat ha avançat que pròximament obrirà una nova convocatòria d’ajuts al lloguer específicament per a joves, aquest cop amb fons propis, per complementar el Bo Lloguer Jove estatal. Aquest nou ajut s’adreçarà a les persones que no hagin pogut accedir a l’ajut estatal, i l’import no serà fix: oscil·larà entre 20 i 250 euros mensuals, en funció dels ingressos i del percentatge d’aquests que es destinen al lloguer.
Amb aquestes convocatòries, el Govern busca alleujar la càrrega del lloguer sobre el col·lectiu jove, un dels més afectats per l’encariment de l’habitatge i les dificultats d’emancipació.