La Generalitat activa un pla informatiu pels viatgers sobre els seus drets

L'Agència Catalana del Consum del Departament d'Empresa i Treball ha gestionat 1.551 reclamacions a companyies aèries entre el 2024 i el 2025

31 de juliol de 2025 a les 09:20h

La Generalitat, per mitjà de l’Agència Catalana del Consum del Departament d’Empresa i Treball, ha engegat una campanya informativa amb l’objectiu que la ciutadania conegui els seus drets, i la manera d’exercir-los, en cas de patir incidències amb els serveis contractats per als seus viatges, com ara cancel·lacions o retards en vols. La campanya es difon principalment a les xarxes socials @consumcat, però també per mitjà de les pantalles dels aeroports de Barcelona i Girona-Costa Brava.

En el sector del transport aeri, entre el 2024 i el 2025 la inspecció de Consum ha realitzat 100 actuacions de control i ha obert un total de 27 expedients sancionadors. Fins al moment, 9 d’aquests expedients ja s’han resolt amb sancions a 7 companyies aèries per un import global de 496.000 euros, per diverses vulneracions de la Llei del Codi de consum.

Els motius principals de les sancions són l’existència de pràctiques comercials deslleials amb perjudici econòmic pels consumidors, com ara el cobrament de suplements per l’equipatge de mà, així com la negativa o la resistència a subministrar dades a la inspecció de consum. D’altres infraccions tenen a veure amb la inclusió en els contractes de clàusules que limiten els drets dels consumidors, i per tant abusives, o amb incompliments pel que fa als serveis d’atenció a la clientela.

Quant a les reclamacions, en aquest mateix període, Consum n’ha gestionat 1.551, de les quals fins al moment se n’han pogut resoldre el 38% per la via de la mediació, ja que cap companyia aèria no accepta el sotmetiment a l’arbitratge de consum. Un 15% de les reclamacions es troba en tramitació.

Vueling encapçala la llista d’empreses amb més reclamacions (575), seguida per Ryanair (447), Iberia (118), Wizz Air (56) i Edreams (54).

Les incidències que generen més reclamacions són les cancel·lacions i els retards, que representen prop del 40% del total, i en menor mesura les reclamacions pel cobrament de suplements per les maletes de cabina, amb gairebé el 13%.