Catalunya

El comerç no preveu oferir “tants” descomptes a les rebaixes com altres anys

Els botiguers admeten “optimisme” després d’un “molt bon” Nadal

Els comerciants afronten les rebaixes amb menys estoc a les botigues després d’un “molt bon” Nadal i, per aquest motiu, no preveuen oferir “tants” descomptes com altres anys. La majoria d’establiments donaran aquest dimarts el tret de sortida d’una nova campanya d’ofertes, que afronten amb “optimisme”. Així ho apunten en declaracions a l’ACN representants de la patronal Pimec Comerç i l’associació d’eixos comercials i turístics Barcelona Oberta. El sector explica que el desembre ha estat un “bon mes”, afavorit per les temperatures, el calendari i més turistes asiàtics. Les associacions de consumidors, per la seva banda, alerten que durant les rebaixes hi ha “fraus i irregularitats” en alguns comerços i exigeixen més inspeccions.

“No serà per llançar coets, però sí que, donat les circumstàncies, creiem que serà una campanya prou bona”, anticipa el president de Pimec Comerç, Antoni Torres, que parla d’un ambient d’“optimisme conscient” entre els botiguers. La patronal de les pimes evita fer previsions de vendes i facturació, però assegura que percep “predisposició” dels consumidors.

Una bona campanya de Nadal

Respecte d’altres períodes, les rebaixes d’enguany arriben amb els comerços donant per superat l’impacte de la pandèmia i pràcticament també el de la inflació. El portaveu de Barcelona Oberta, Joaquim de Toca, explica que això s’ha fet notar durant la campanya de Nadal. “El desembre ha anat molt bé per tres factors: el temps, l’efecte calendari i perquè hem vist més turistes del normal, sobretot asiàtics”, resumeix.

En aquest sentit, el portaveu detalla que el fet que no hagi plogut però sí que hagi fet fred ha provocat que els consumidors “hagin sortit a comprar” roba d’hivern, a diferència del que va passar l’any passat. Sobre el calendari, assenyala que el diumenge posterior al Black Friday va caure ja en desembre, fet que també “ha beneficiat” les vendes de l’últim mes de l’any. En relació amb els turistes, recorda que a finals del 2023 la Xina encara tenia restriccions a l’hora de viatjar per la pandèmia.

Tot plegat ha provocat que aquesta vegada les botigues arribin amb menys productes acumulats respecte d’altres anys. “En general, el comerç ha venut bastant, amb la qual cosa ara tindrà menys a rebaixar”, diu el representant de Barcelona Oberta. “Potser no hi haurà tants descomptes”, avança.

Més botigues s’esperen al 7 de gener

Com que altres anys els establiments acumulaven estoc que no havien aconseguit vendre, optaven per avançar els descomptes i oferir-ne ja durant la primera setmana de l’any per “no jugar-s’ho tot” passades les compres de Nadal. Enguany, però, la “majoria” espera que passin Reis i aposta, tal com era “tradicional”, a arrencar la campanya el 7 de gener.

Una minoria de grans establiments ubicats a eixos comercials com el Passeig de Gràcia de Barcelona, la Rambla de Catalunya o el Portal de l’Àngel, però, sí que han anticipat descomptes. La imatge de rètols anunciant ofertes que aquests mostren als aparadors es contraposa, una vegada més, amb la de les petites botigues. “Són dos mons”, lamenta la sectorial de Pimec, que desconfia de les ofertes “d’estil agressiu”.

Fer “malabars” amb els preus

El president de Pimec Comerç reivindica els establiments de proximitat i defensa que són “espais de confiança” que “no faran jocs de malabars amb els preus”. “Al final hi ha un missatge que hem de tenir molt clar: quines ciutats o quins pobles volem?”, reflexiona. “Ho volem tot desert i centrat només en una sèrie d’establiments comercials que estan en un eix o a l’exterior d’una ciutat? Això modela una ciutat”, apunta.

En aquesta línia, les organitzacions de consumidors aconsellen “fer un seguiment” dels preus per evitar caure en “falsos descomptes o fraus”. L’associació Facua alerta que hi ha marques que publiciten com a rebaixat un producte que realment no ho està. També explica que alguns establiments apugen els preus en els dies previs a la campanya de descomptes per després etiquetar-los com a rebaixats. “Recomanem als consumidors que no es deixin encegar pels enormes descomptes que suposadament s’apliquen”, diu. A més, insta les autoritats competents a fer més inspeccions i publicar les sancions dels incompliments que es detectin.

Tags: Catalunya
Adrià Torres Redacció

Missatges recents

Ikea anuncia l’obertura d’una botiga de 1500m² a Girona

L'empresa de mobles sueca Ikea obrirà la primera gran superfície a Girona, després que el 2021 obrís la primera botiga…

12 hores fa

Els Bombers avalen l’obertura del nou centre comercial Family Parc a Tarragona

Tarragona comptarà a partir d’aquest dijous, 10 de juliol, amb un nou centre comercial que promet esdevenir una peça clau…

12 hores fa

Igualada asfaltarà 25.000 m² de carrers aquest 2025

Aquest mes de juliol s’iniciarà el pla d'asfaltatges 2025 amb l’objectiu de seguir millorant i mantenint el ferm dels vials…

12 hores fa

Un nou restaurant de menjar ràpid obrirà a la Vall de l’Arrabassada 

La coneguda cadena de menjar ràpid McDonald’s continua ampliant la seva presència a la demarcació de Tarragona. Segons ha pogut…

12 hores fa

El preu del lloguer a Girona és més car que mai

La ciutat de Girona ha assolit el màxim històric en els preus de lloguer durant el primer trimestre de l'any…

12 hores fa

Figa Flawas, el plat fort de la Festa Major 2025 de la Seu d’Urgell

Aquest migdia l’alcalde de la Seu, Joan Barrera, i la regidora de Festes, Christina Moreno, han presentat la imatge de la Festa…

12 hores fa