Dissabte, 8 de febrer de 2025
És notícia

Els descomptes al transport afavoreixen un major ús dels usuaris habituals i dels més vulnerables

Avatar photo
Un estudi constata que es venen més títols multiviatge i més abonaments de Renfe en detriment dels títols integrats
Autobús de TMB en serveis mínims per vaga

Un estudi de l’Institut Metròpoli i el Grup d’Estudis sobre Energia Territori i Societat de la Universitat Autònoma de Barcelona ha conclòs que s’ha produït una modificació en els hàbits de mobilitat, especialment entre usuaris habituals. Així, no s’observa un canvi modal massiu sinó una intensificació de l’ús del transport públic per part de la població ja usuària.

Concretament, el 2022 l’1,2% -prop de 58.000 persones- de la població de l’àmbit Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona es declara com a nova usuària del transport públic arran de la modificació tarifària, mentre que el 8,5% -prop de 404.000 persones- diu que utilitza amb major freqüència el transport públic. Els principals beneficiats són els més vulnerables.

L’estudi ‘Els impactes de les reduccions tarifàries del transport públic en els hàbits de la mobilitat quotidiana’, ofereix una anàlisi sobre les conseqüències de la implementació de descomptes en les tarifes aplicades des de la tardor del 2022, pensades per pal·liar els efectes de a la crisi inflacionària.

Els resultats mostren un ús més intensiu arran dels descomptes per part de dones, joves d’entre 16 i 29 anys, i la població resident a Barcelona.

L’estudi conclou que l’assoliment d’un nou rècord històric en les xifres de demanda del transport, més enllà de ser explicar per les xifres de reactivació econòmica i d’altres polítiques o esdeveniments contemporanis, també pot derivar-se de la implementació dels descomptes.

Més títols multiviatge i abonaments de Renfe

Les conclusions mostren que des de la posada en marxa dels descomptes, s’ha produït un increment de l’ús dels títols multiviatge i abonaments, siguin títols integrats ATM o de Renfe, en detriment dels bitllets senzills i d’altres títols. En particular, la targeta multiviatge per a usuaris habituals (T-usual) augmenta el seu ús 15,8 punts percentuals, mentre que els multiviatges de Renfe passen de tenir un pes insignificant el 2021 a representar el 28,3% del total de títols.

De fet, abans de l’aplicació de la gratuïtat de l’abonament recurrent de Renfe el 84% dels títols emprats eren integrats i ara han baixat fins al 67,2%.

Pel que fa a Rodalies Renfe, fins al 20221 els títols integrats es feien servir en el 60% dels desplaçaments amb aquest mitjà, però el 2022 es van utilitzar al 49,9% dels viatges i el 2023 al 36,8%.

Beneficis per als més vulnerables

D’altra banda, l’estudi apunta a un augment del transport públic entre la població que resideix en zones més pobres. En concret, el 12,5% dels barris més vulnerables diu que en fa un ús més intensiu des de l’aplicació dels descomptes, pel 7,2% dels de barris benestants.

També detecta un increment de l’ús de Rodalies més pronunciat en les estacions que serveixen població amb un nivell d’ingressos inferior a la mitjana.

D’altra banda, s’ha detectat un increment notable en l’ús dels serveis de Rodalies entre 2019 i 2023, especialment en les zones més allunyades del centre de Barcelona -fora de la zona tarifària 1-. L’estudi apunta que en aquestes zones la gratuïtat i les reduccions tarifàries han resultat més avantatjoses.

Així, el servei de Rodalies guanya pes relatiu en el repartiment modal en detriment dels autobusos interurbans, tot i que els passatgers d’aquests continuen augmentant. Entre 2018 i 2021, els autobusos interurbans guanyaven viatgers als corredors d’accés a Barcelona en comparació amb els serveis de Rodalies Renfe, però aquesta tendència va canviar amb la introducció de la gratuïtat. A partir de llavors, el percentatge d’usuaris de Rodalies es va incrementar lleugerament, del 74,9% al 75,9% el 2022 i s’estima que va arribar al 78,1% el 2023.

A més, des del 2022, s’ha registrat una disminució en l’ús dels títols ATM i un augment significatiu dels títols de Renfe, especialment a 19 localitats on coincideixen línies d’autobús interurbà i ferroviàries, mostrant una preferència creixent pels serveis de Rodalies.

L’estudi destaca que no només s’observen canvis en els patrons de mobilitat, sinó també la capacitat d’aquestes polítiques de fomentar una distribució més equitativa de l’ús del transport públic, beneficiant àrees tradicionalment menys servides en transport públic. En aquest sentit, apunta que es reafirma la importància de les estratègies tarifàries com a eines per a un transport públic més inclusiu i equitatiu.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior
Jordi Sendra Tarragona

Jordi Sendra reivindica el paper “decisiu” de Junts per facilitar la nova Ecoplanta de Repsol

Notícia següent

Altafulla renova les reixes de drenatge del terreny de joc de l’estadi Joan Pijuan

Notícies relacionades