El portaveu dels Comuns al Parlament, David Cid, ha fet una crida perquè ERC i el PSC aconsegueixin un pacte que permeti tirar endavant els pressupostos de la Generalitat per al 2026. Aquesta petició arriba després que el president de la Generalitat, Salvador Illa, anunciés aquest dilluns que un consell executiu extraordinari donarà llum verda als comptes aquest divendres.
L’últim suport dels Comuns als pressupostos catalans
Durant una roda de premsa celebrada a Terrassa, Cid ha recordat que els Comuns han donat suport als tres últims pressupostos. En concret, en el cas del 2022, quan presidia la Generalitat Pere Aragonès, van recolzar les xifres ja aprovades pel Govern. Tal com ha destacat: "L'escenari desitjable és que tinguem pressupostos, i els correspon a ERC i el PSC trobar l'encaix definitiu perquè hi hagi un acord". A més, ha subratllat que existeix una reflexió compartida sobre la necessitat d’actualitzar els comptes públics.
Acord territorial i amb agents socials
Cid ha valorat positivament l’acord recentment assolit entre Comuns i PSC, afirmant que "aterra també al territori". També ha posat en relleu l’entesa mostrada aquest mateix dilluns al matí amb diversos agents socials i econòmics. Tot i reconèixer tensions evidents amb la patronal —com s’ha vist en les declaracions de Sánchez-Llibre—, considera que hi ha un balanç positiu especialment pel paper dels sindicats: "Tenim diferències segurament molt fortes amb la patronal, ho hem vist aquests dies amb les paraules de Sánchez-Llibre, però crec que és també un acord positiu amb els agents socials, especialment per nosaltres, amb els sindicats, amb CCOO i UGT, sobretot per reforçar el Pacte Nacional per la Indústria i defensar la indústria del nostre país".
La necessitat d’un acord ampli pel país
Davant aquesta situació, Cid insisteix en què és fonamental continuar intentant sumar al tercer actor polític imprescindible per garantir l’aprovació definitiva: "És imprescindible que hi hagi pressupostos aquest de 2026, el país, sense dubte, ho necessita". En aquest sentit assegura que encara hi ha marge temporal tot i l’imminent aval del consell executiu: "Tothom és conscient de tenir pressupostos aquest 2026, tres anys després de la darrera aprovació: n'és conscient el Govern, i crec que n'és conscient també ERC".
Respecte pels temps d’ERC i crida a treballar conjuntament
Cid manifesta respecte pels terminis necessaris perquè ERC plantegi les seves condicions i considera responsabilitat conjunta republicans i socialistes trobar "l'encaix definitiu perquè hi hagi un acord". Afegeix: "Nosaltres tenim un molt bon acord, amb prioritats clares en habitatge, trens i serveis públics i, per tant, esperem que ERC també pugui tenir un molt bon acord".
Finalment, el portaveu dels Comuns ofereix col·laboració explícita: "Hem allargat la mà a ajudar en allò que calgui", instaurant així tant l’executiu com ERC a "treballar per arribar a un acord" abans no finalitzi el procés.